«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19:29 - 2024 April 26
کد خبر: ۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

 

به بهانه نخستین دیدار رهبری با هیات دولت سیزدهم


مروری بر نامه امام علی(ع) به مالک اشتر

مقام معظم رهبری در نخستین دیدار خود با هیات دولت جدید که به مناسبت هفته دولت صورت گرفت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، بر مسائل مهمی چون توفیق خدمتگزاری، وضع تورّم و مشکلات معیشتی مردم ، مسئله‌ی کرونا،مردمی بودن،دوری کردن از منشهای اشرافیگری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن، عدالت‌ورزی، فساد ستیزی،احیای اعتماد مردم و امید مردمبه ویژه جوان ها، معین کردن روزشمار برای وعده،استفاده‌ی از خِرد جمعی،پُرکاری و تلاش فراواندر کنار عدم غفلت از مسائل خانوادهتاکید کردند.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر و قرائت فرازهایی از این فرمان حکومتی که حاوی درس‌های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... است، بر لزوم توجه دولتمردان به سخنان گهربار مولای متقیان علی(ع) در این نامه و رفتار منطبق بر آن تاکید کردند.

به همین بهانه در این مقاله و مقالات آتی، نکات کلیدی و سفارشات مولای متقیان علی(ع) به مالک اشتر در قالب این نامه را مرور خواهیم کرد.

.در این نامه ویژگی های حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، رابطه دولت با شهروند بیان شده است

دیدارهای مردمی و حضور در بین مردم:

از جمله رویکردهای دولت جدید که به عنوان شعار این دولت ( دولت مردمی ) نیز نامگذاری شده، حضور در بین مردم است که در فرمان امام علی(ع) نیز چنین به آن اشاره شده است:" فَلا یَطولَنَّ- اِحتِجابَکَ عَن رَعِیَّتِک؛ از مردم در مدّت‌زمان طولانی غایب نباش" مساله ای که در دیدار رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفت.

پس در دولت جدید باید حجاب‌ها بین مسئولین و مردم برداشته شده و همانگونه که رهبری معظم فرمودند نگاه ها نباید از بالا به پایین باشد بلکه باید مسئولین خود را به معنای واقعی کلمه خادم مردم بدانند.

پرهیز از منت گذاری بر مردم:

یکی از نکاتی که امام علی(ع) به مالک اشتر تذکر می دهند، پرهیز از منت گذاری بر مردم از سوی حاکمان به خاطر کاری است که جزء وظایف کاری آن‌ها بوده است. امام (ع) می فرمایند:" ایاک والمن علی رعیتک باحسانک ..."یعنی برحذر باش از منت گذاشتن بر مردم به خاطر احسانی که در حق آن ها می کنی.

و مساله مهم تر و کلیدی تر که رهبری فرزانه و عظیم الشان نیز بر آن تاکید کردند:

پرهیز از بزرگنمایی در خصوص کارهای صورت گرفته: یکی از مطالب مهمی که امام علی(ع) در این نامه خطاب به مالک اشتر و بلکه خطاب به همه حاکمان اسلامی ذکر می‌کنند، پرهیز از بزرگ جلوه دادن کارهای صورت گرفته است. امام(ع) می فرمایند:" او التزید فی ما کان من فعلک ..."یعنی آن جه را انجام داده اید بزرگنمایی نکنید که این را ما انجام دادیم.

پرهیز از خلف وعده:

امام(ع) به مالک توصیه و سفارش می‌کنند مبادا به مردم وعده بدهی و بعد خلف وعده کنی.:" او ان تعدهم فنتبع موعدک بخلفک "چرا که عمل نکردن به وعده ها باعث از بین رفتن اعتماد مردم به حاکمان می‌شود.

البته مقام معظم رهبری در این دیدار خطاب به دولتمردان تذکر می‌دهند به هیچ عنوان خلف وعده صورت نگیرد ولی در صورت خلف وعده با ذکر دلایل مستند از مردم عذرخواهی کنید."البتّه گاهی هست شما وعده‌ای می دهید و امکان پیدا نمی کند؛ یعنی یک مشکل طبیعی بر سر این کار واقع است؛ خیلی خب عیب ندارد، این را به مردم توضیح بدهید و بگویید من این وعده را داده بودم، این مشکل پیش آمد نتوانستیم به وعده‌مان عمل کنیم؛ از شما عذرخواهی می کنیم. "

در مقالات آینده، فرازهای دیگری از این نامه تاریخی را خواهیم آورد


مهدی جلالیان- استاد دانشگاه و پژوهشگر
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین