«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11:35 - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
2-«انگاره» تصویری از واقعیت است که واقعی نیست. از انگاره در عملیات روانی برای تحریف واقعیت استفاده می کنند با این توضیح که به جای واقعیت ها، انگاره ها را پیش روی مخاطبان می گذارند و مخاطب با این تصور که انگاره همان واقعیت است، برداشت و تصویر غلطی از واقعیت پیدا می کند. انگاره برای آن که به جای واقعیت بنشیند، باید با واقعیت شباهت هایی داشته باشد. مانند « سراب » که ظاهری شبیه به «آب» دارد. از مولای بزرگوارمان حضرت امیرالمومنین علیه السلام است که «اگر باطل با حق آمیخته نمی‌شد، حق بر جويندگان آن پنهان نمى‌ماند و اگر حق را با باطل نمی‌پوشاندند، زبان دشمنان از طعنه بریده می‌شد. ولى [معاندان] بخشی از حق و بخشی از باطل را درهم می‌آمیزند و چنین است که شيطان بر دوستان خود تسلط پیدا می‌کند و تنها كسانى كه الطاف الهى شامل حالشان شده باشد، نجات پیدا می‌کنند … فتنه ها، اینگونه پدید می آیند.» (خطبه ۵۰ نهج البلاغه)
۲ــ رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود ضمن تاکید بر این نکته که «امروز منافع ملّی ما و افق روشن آینده‌ی ما وابسته به امید و ایمان است»، گلایه داشتند که «خب، از آن طرف انسان می‌بیند بعضی افرادِ به نظر بنده غافل، منفی‌بافی می‌کنند؛ هم وجود امید در جوانها را انکار می‌کنند، هم سعی می‌کنند امید را از دلها زایل کنند! چرا؟ این کار به نفع چه کسی است؟ قلمش را به کار می‌اندازد برای اینکه استدلال کند که به آینده نمی‌شود امیدوار بود! اینها وجود دارد؛ اینها یک چیزهایی است که بنده خودم می‌بینم. مقاله می‌نویسد، استدلال می‌کند که به آینده نباید امیدوار بود؛ خب چرا؟ چرا با این‌همه عوامل امیدزا نباید امیدوار بود؟ مثل اینکه کمین گرفته‌اند که روح امید را در جوانها از بین ببرند و بمیرانند. سالها است دشمن این کار را دارد می‌کند [امّا] موفّق نشده. سالها است با تبلیغات گوناگون، با انواع و اقسام ترفندهای تبلیغی و رسانه‌ای و مانند اینها دارند تلاش می‌کنند، ضعف‌های ما را بزرگ‌نمایی می‌کنند. خب ما در کشور ضعف‌هایی داریم، آن را ده برابر بزرگ می‌کنند؛ پیشرفت‌هایی داریم، آنها را مسکوت می‌گذارند، گاهی انکار می‌کنند.»
۳ــ سال هاست که علاوه بر ده ها رسانه رسمی وابسته به دولت های آمریکا و اروپا، نظیر بی بی سی فارسی، VOA، شبکه تلویزیونی فارسی زبان دویچه وله آلمان، ایندیپندنت، یورو نیوز، رادیو فردا، رادیو زمانه هلند و … صدها شبکه تلویزیون ماهواره‌ای و هزاران کانال در فضای مجازی و برخی از سایت‌ها و روزنامه‌های وابسته به غربگراهای داخلی نیز ماموریت نا امید کردن مردم از آینده انقلاب را برعهده دارند. ۴ــ این حجم انبوه و گسترده از تبلیغات علیه جمهوری اسلامی قبل از همه نشانه جایگاه عظیم و برجسته آن است چرا که اگر اینگونه نبود، این همه سر و صدا و هیاهو برای مقابله با انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن چه ضرورتی داشت؟! حضرت امام ــ رضوان الله تعالی علیه ــ خطاب به آمریکا که سعی داشت جایگاه برجسته انقلاب اسلامی را انکار کند، می‌فرمودند: «اگر می‌گویید اتفاق مهمی نیفتاده است، پس چرا این همه هیاهو می کنید»؟! و حضرت آقا خطاب به دشمنان که ادعا می‌کردند انقلاب به بن بست رسیده است! می فرمودند: «گاهی می‌گویند جمهوری اسلامی به بن بست رسیده، اگر این ادعا درست است، کسی که به بن بست رسیده خودش از پا می‌افتد و به زمین می‌خورد پس چرا این همه برای به زمین زدن او هزینه می کنید»؟!
۵ ــ حضرت آقا در سخنان نوروزی امسال به نکته ای اشاره کردند که باید آن را گلایه از برخی نابلدی‌ها در عرصه تبیین و خبر رسانی تلقی کرد. ایشان بعد از ابراز ناخشنودی از کینه توزی دشمنان در وارونه نمایی واقعیات‌ها (بخوانید انگاره‌سازی)، فرمودند: «حالا دشمنان کتمان می‌کنند، بعضی‌ها هم بیانش را درست بلد نیستند.» این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب را می‌توان بر ضرورت شناخت ترفندهای دشمن و راه های علمی و حرفه ای مقابله با آن تلقی کرد. حضرت امام (ره) می فرمودند؛ دنیا تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است و چنین است بیشترین تلاش دشمن برای مقابله با این فرهنگ الهی، روی دو نقطه متمرکز شده است. اول؛ پیشگیری از رسیدن این پیام به گوش ملت‌ها و دوم؛ تحریف واقعیت جذاب این گفتمان.از حضرت امیر علیه السلام است که می فرمایند «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» … آدم ها دشمن جهل خویش‌اند. به بیان دیگر با انگاره مخالفت می‌ورزند و نه با آموزه های واقعی. بسیاری از این طیف، اگر از واقعیت خبر داشته باشند نه فقط با آن مخالفت نمی‌ورزند، بلکه با پای جان به سویش می شتابند و …
۶ــ زنان مصر، زلیخا را ملامت می‌کردند که چرا دل در گرو برده‌ای از اهالی کنعان نهاده و عاشق بیقرار یوسف (ع) شده است؟! زلیخا در پی این شماتت، با حضور زنان مصر مجلسی آراست و به دست هریک از آنان چاقوی تیز و برنده‌ای داد. هنگامی که یوسف به دستور زلیخا در آن مجلس حضور یافت، زنان مصر چنان محو جمال او شدند که بی اختیار دست های خود را بریدند و … «فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا هَٰذَا بَشَرًا إِنْ هَٰذَا إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ … و آن هنگام که [زنان مصر] او را دیدند، بسیار بزرگش یافتند و [به جای ترنج] دست های خود را بریدند و گفتند حاش لله که او نه از جنس آدمیان، بلکه فرشته حُسن و زیبائی است.»گرش ببینی و دست از ترنج بشناسی روا بود که ملامت کنی زلیخا را
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین