«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 04:32 - 2024 May 10
کد خبر: ۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نای ذی نیوز به دنبال آغاز بکار مسئولانه جوانان هیئت رئیسه شورای شهر نی ریز در سال دوم فعالیت شورا
حاشیه های اطراف شهرداری و شورای شهر نی ریز گویا تمامی ندارد ، این روزها نقل محفل شهروندان نی ریزی اتفاقاتی است که پیرامون شهرداری و شورای شهرشان مدام خبر ساز میشود.


 از چندین ماه قبل عملکرد شورا و شهرداری نی ریز در برخی حوزه ها مورد انتقاد برخی مطالبه گران اعم از رسانه، برخی افراد ، تشکل و حتی برخی روحانیت معزز شهرستان قرار گرفت،اتفاقی که بطور معمول در تمامی شهرهای کشور رخ میدهد و البته نکته ماجرا این است که معمولا در اکثر این گونه موارد  کسانی که مورد انتقاد واقع میشوند با شناخت از جایگاه خود کاملا حرفه ای و بر اساس سخنان گهر بار مقام معظم رهبری ، اهل بیت (ع) ،مسئولین و ... با آغوش باز به استقبال منتقد رفته و با پاسخ منطقی سعی در قانع کردن ایشان مینمایند و در واقع به نقد و انتقاد به دید فرصت نگاه میکنند نه تهدید !!

این انتقادات البته در شهر نی ریز در ابتدا توسط برخی جریانات تفرقه افکن خارج از مجموعه شورا و شهرداری ، بصورت سیاسی وجناحی منحصر به چند نفر محدود تحت عنوان رسانه سیاسی یا اغراض شخصی کارمند مستعفی و یا کارمند جابجا شده و حتی روحانیت مغرض و مشکل دار با شهردار و اعضاء شورای شهر جلوه داده شد و طراحان این سناریو در ابتدا تا حدودی نیز موفق شدند اصل موضوع انتقادات مطروحه را به حاشیه ببرند ، اما ماجرا به اینجا ختم نشد و طولی نکشید که اینبار صدای مطالبه گری و انتقاد از درون شورای شهر بلند شد و سناریوی شخصی سازی و جناحی سازی انتقادات منتقدین و مطالبه گران عملا با پیوستن نمایندگان خیل کثیری از مردم در شورای شهر نی ریز به منتقدین و مطالبه گران،  به شکست منجر شد . 

سه نفر از اعضا شورای شهر نی ریز بطور رسمی طی نامه ای در تاریخ 28/4/1401 و در چهارچوب قانون و استفاده از اختیارات شورا خطاب به سید علاالدین فقیه رئیس وقت شورای شهر از شهردار طرح سئوالات فنی و مالی مرتبط با حیطه وظایف شهردار نمودند و این نامه نیز در سطح وسیعی در فضای مجازی منتشر شد .

پس ازطرح این سئوالات حاشیه ها در بین اعضا شورا و شهرداری بیشتر شد و پاسخی نیز به سئوالات مطروحه بطور رسمی و کتبی منتشر نشد .

همه این حاشیه ها و عدم انتشار پاسخ مکتوب و رسمی  به سئوالات نمایندگان مردم در شورا، نمود خود را در جلسه تعیین هیئت رئیسه سال دوم شورای شهر نی ریز نشان داد و در روزی که با حضور فرماندار شهرستان، انتخابات دومین دوره هیئت رئیسه شورای شهر برگزار شد برای معدود دفعاتی در طول شش دوره شورای شهر نی ریز بود که علاوه بر تغییر هیئت رئیسه شورای شهر و انتخاب جوانترین عضو شورا بعنوان رئیس شورای شهر نی ریز ، دو نفر از اعضا شورا موفق به کسب هیچ مسئولیتی در شورا نشدند و بصورت عضو ساده در سال دوم فعالیت در شورا حضور خواهند داشت.

از ترکیب هیئت رئیسه جدید و توزیع مسئولیتهای شورا در بین اعضا به وضوح میشد اختلاف عمیق اعضا را مشاهده نمود. در این میان  اکثر کارشناسان روزهای پرتنش شورای شهر و شهرداری  را پیش بینی میکردند و البته این را هم باید گفت که هم امام جمعه موقت و هم  اکثریت  مردم شهر نی ریز از اینکه یک جوان ریاست شورا را بر عهده گرفته اعلام حمایت ،  ابراز رضایت و خرسندی نمودند  . 

به ادعای هیئت رئیسه شورای شهر و اخبار منتشره در رسانه های محلی از روز بعد انتخاب هیئت رئیسه دور دوم شورای شهر، سه جلسه شورای شهر بدون حضور دو نفر عضو شورا آقایان فقیه و قطبی تشکیل شد  و البته جلسه به دلیل غیبت این دو نفر به حد نصاب نرسید و کار به جایی رسید که فرماندار شهرستان نیز به وضعیت عدم حضور دو نفر از اعضا شورا در جلسات واکنش نشان داد و  در گفتگو با رسانه های محلی عنوان کرد نظاره گر این وضعیت نخواهد بود و به موضوع ورود خواهد کرد.

البته هر دو عضو مذکور طی بیانیه ای منتشره در پایگاه های خبری محلی، دلیل عدم حضور خود در جلسات را عدم رعایت ماده  18 آیین نامه داخلی شورای اسلامی توسط هیئت رئیسه جدید اعلام نمودند و هیئت رئیسه جدید را دعوت به رعایت قانون نمودند. دو عضو شورای شهر طی این بیانیه اعلام نمودند که طبق قانون دستور کار جلسه میبایست یک هفته قبل از جلسه کتبا به انضمام اسناد و مدارک به اطلاع اعضاء رسانیده شود و نه اینکه از طریق فضای مجازی و کمتر از 24 ساعت مانده به جلسه اعلام کنند ،البته دوعضو شورا صادر کننده بیانیه اشاره نکردند که در مدت یک سال گذشته که ریاست هیئت رئیسه به عهده جناب فقیه بود چند بار مفاد این قانون ماده 18 جهت تشکیل جلسات شورای شهر رعایت شد و آیا اساسا چنین اقدامی که کاملا منطبق بر قانون میباشد توسط خود ایشان جهت دعوت اعضا انجام میپذیرفته یا خیر؟

پس از انتشار این بیانیه در رسانه های محلی و در کمتر از 24 ساعت هر دو عضو شورا صادر کننده بیانیه در جلسه پنج شنبه مورخ 27 مرداد ماه حضور پیدا کردند ( مشخص نشد مفاد قانون ماده ۱۸ در خصوص شرکت در این جلسه رعایت شد یا خیر ) و البته بنا به اعلام یکی از رسانه های محلی در جلسه ای با دوگانه تجلیل و اختلاف ، مصوباتی معنا دار ، مهم و مسئولانه صورتجلسه گردید :
♦️ هرگونه تصمیم در خصوص معدن شهرداری میبایست با مصوبه شورا صورت بگیرد 
♦️ تقلیل اختیارات مالی شهردار از 800 میلیون تومان به 50 میلیون تومان 
♦️ تغییر نماینده شورای شهر در معدن شهرداری
و .....

این سه مصوبه خود گویای همه چیز است و نشان میدهد مشکل اصلی از نگاه هیئت رئیسه شورای شهر چیست و کجاست  و نیاز به تفسیر ندارد !!

هر چند بنظر میرسد در آینده نه چندان دور پیرامون برخی ابهامات معدن شهرداری نیز  مطالب قابل توجهی توسط شورای شهر در راستای شفاف سازی  به سمع و نظر مردم برسد 

اما به فاصله کمتر از یک هفته جلسه پنجم شورای شهر نی ریز پس از انتخاب هیئت رئیسه جدید شورا ،دوشنبه 31 مرداد ماه  1401تشکیل شد ، از نکات قابل توجه و امیدوار کننده  این جلسه حضور سید جواد قطبی جوان دیگر عضو شورای شهر نی ریز در کنار سه عضو هیئت رئیسه شورا و به حد نصاب رسیدن جلسه شورای شهر بود و این حرکت ایشان با استقبال و تحسین مردم مواجه گردید . 

در این جلسه نیز دو عضو هیئت رئیسه شورای شهر در انتقاد به عملکرد حامد فرغت ، شهردار نی ریز در نامه ای خطاب به شاهسونی رئیس شورای شهر ضمن اعلام افزایش نارضایتی عمومی مردم از بابت توقف و کندی اکثر پروژه های مصوب 1401 و همچنین اختلاف فاحش درآمد در بخشهای مختلف در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با سه سال گذشته خواستار رسیدگی به موارد مطروحه شدند و این مطالبه اعضا هیئت رئیسه شورای شهر در رسانه های محلی منتشر گردید.( در تماس تلفنی خبرنگار نای ذی نیوز با مجتبی افسر نایب رئیس شورای شهر نی ریز عنوان گردید منظور از اختلاف درآمد شهرداری در شش ماهه نخست سال جاری  در نامه تسلیمی به ریاست محترم شورای شهر ،کاهش فاحش درآمد شهرداری در مدت مذکور بوده )

اعضا هیئت رئیسه شورای شهر همچنین لیستی شامل 45 پروژه مصوب بودجه 1401 که به ادعای ایشان با کندی پیشرفت ،عدم اجرا و یا توقف مواجه شده جهت پیگیری و تعیین تکلیف  به ریاست شورای شهر تسلیم نمودند.
( اسناد کتبی این مطالبه در اختیار پایگاه خبری تحلیلی نای ذی نیوز قرار گرفت )


                                       

و اما فارغ هرگونه قضاوت در خصوص مطالب فوق الذکر ، مطلبی که باید  به آن توجه شود و مدام در ذهن تکرار شود این است که: 

♦️مسئولین  باید بدانند عصر جدید عصر ارتباطات و رسانه است و هیچ چیز از چشمان تیز بین مردم پنهان نمی ماند و صد البته مواضع شما در لحظات حساس و سرنوشت ساز، ملاک قضاوتشان در مورد شما می باشد .

♦️هر پنج نفر اعضای محترم شورای شهر قطعا مطلعید شما شورای شهر هستید نه شورای شخص !! پس درجایگاه مدافع حقوق مردم و بر اساس رسالت خطیری که بر دوش دارید و سوگندی که یاد کرده اید  مُر قانون به وظایف خود عمل کنید و بدانید همینکه حمایت قاطبه مردم را دارید یعنی اینکه دست برتر میدان با شماست و فصل الخطاب برای شما اول رضایت خداوند متعال و سپس رضایت مردم  باشد ،نه رضایت فلان شخص یا جناح !! 

♦️قطعا مطلعید عمل به قانون الزامی و از روی اعتقادقلبی به آن صورت میگیرد و نه ازروی سلیقه  ،بعنوان مثال همان قانونی که رعایت  ماده 18 آیین نامه داخلی شورا را الزامی میدارد ، اجازه داده اعضاء شورای شهر اختیارات شهردار را کم یا زیاد کنند و قطعا شما میدانید که رعایت و احترام به قانون سلیقه ای نیست !! و باید به این تصمیمات  اکثریت شورا که منطبق بر قانون است احترام گذاشت 

♦️مطابق قانون سئوال از شهردار، استیضاح و حتی عزل شهردار و مطالبه گری از عملکرد مجموعه شهرداری در چهار چوب قانون حق اعضاء شورا می باشد، خواه شهردار در تراز شهرداری کلان شهرهایی مانند شیراز باشد خواه شهردار شهرهایی با مقیاس کوچکتر مانند نی ریز، همگی ملزم به اطاعت از قانون و پاسخگویی به اعضاء شورا می باشند و همانطور که قانون اجازه داده شهردار یک شهر از دخالت احتمالی عضو یا اعضاء شورا در امور شهرداری به مقامات مسئول شکایت کند ، به اعضا شورا هم مجوز داده شده از شهردار طرح سئوال کنند یا حتی وی را استیضاح و عزل نمایند !!

♦️ ذکر این نکته نیز برای آنان که تلاش کردند در چند ماه اخیر انتقادات به مجموعه شهرداری را سیاسی و جناجی و گروهی جلوه دهند خالی از لطف نیست :  همه شهروندان،مسئولین و ... بدانند که اینبار طرف سئوال کننده  منتقد و مطالبه گر از شهرداری نی ریز نه پایگاه خبری تحلیلی نای ذی نیوز ، نه فلان روحانی معزز و نه فلان کارمند جابجا شده یا حتی کارمند مستعفی  از شهرداری و ... می باشد، اینبار طرف منتقد ، اکثریت ممکن اعضای شورای شهر نی ریز به نمایندگی از حداقل 12911(دوازده هزار و نهصد و یازده )رای از 19480 رای ماخوذه در انتخابات شورای اسلامی ششم می باشد.





و اما جان مطلب خطاب به عموم مسئولین  :  همه شما باید تذکر شهید دکتر بهشتی را آویزه گوششان داشته باشند و با خود بسنجید که آیا برای خدمت آمده اید یا قدرت ؟ 

شما مسئولین اگر برای کسب قدرت پا به عرصه مسئولیت گذاشته اید که سخنی با شما نیست و تاریخ پر است از درسهای عبرت برای این نوع نگاه و تفکر و اما اگر شیفته خدمتید و خدمت به مردم فصل الخطاب شماست ، در مواقعی که حجت بر شما تمام است که دیگر حضورتان موجب اختلاف واخلال در امور اجرایی و عقب ماندن کار خلق الله میگردد میبایست با کناره گیری خود از مسئولیت اتفاقا در جهت خدمت بیشتر به مردم، فضا را باز کنید تا با استقرار نگاه و دید جدید و منطبق با تفکرات حاکم بر سازمان ،ارگان یا نهاد مربوطه گره ای ازکار خلق الله باز شود .اگر هم  هنوز به این نتیجه نرسیده اید و امید دارید بتوانید خدمات بیشتر و بهتری به مردم در شرایط موجود ارائه دهید  که برایتان آرزوی موفقیت در خدمت به خلق الله را داریم و شما میدانید و نگاه تیزبین مطالبه گران ، رسانه ها و مسئولین و ناظرین بالادستیتان  و صد البته قضاوت مردم فهیم وشریف .





پایگاه خبری تحلیلی نای ذی نیوز طبق قانون مطبوعات این حق را برای اشخاص حقیقی یا حقوقی  که نامی از ایشان در مطلب فوق الذکر برده شده محفوظ میداند که جوابیه خود را جهت انتشار در چهار چوب ادب و بدون توهین و صرفا در خصوص مطالب مطروحه بصورت کتبی تحویل این پایگاه خبری نمایند 
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین