«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13:10 - 2024 May 02
کد خبر: ۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷

مسئول واحد حفظ‌نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز از طغیان مگس سرکه در پی بارندگی‌های اخیر و افزایش رطوبت باغ‌ها خبرداد.

به گزارش روابط‌عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، زهرا مستفیضی گفت: لاروهای این افت با تغذیه از میوه های رسیده یا صدمه‌دیده روی درخت و در محیط باغ ، خسارت می زنند.

وی تصریح‌کرد: این آفت از روی میوه های رسیده بیش از 72 میزبان گیاهی گزارش‌شده‌ است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انجیر است.

او شرایط مناسب برای خسارت‌زایی  مگس سرکه را آبیاری، رطوبت بالا و عدم تهویه مناسب در باغ و سایه عنوان‌کرد.

این کارشناس، رعایت بهداشت باغ،  همچون جمع‌آوری و امحای سریع میوه‌های گندیده و صدمه‌دیده روی درخت و کف باغ را در کاهش خسارت مفید دانست.

مستفیضی اضافه‌کرد: در باغ‌های دیم، به‌ویژه در تابستان آبیاری توصیه نمی‌شود و در صورت نیاز، آبیاری تکمیلی می‌باید حداکثر یک تا دو نوبت در اسفند و فروردین انجام شود؛ زیراکه بالابودن رطوبت در زمان رسیدن میوه موجب طغیان آفت خواهدشد.

مسئول واحد حفظ‌نباتات  این مدیریت درباره مبارزه شیمیایی با مگس سرکه از طریق طعمه مسموم اظهارکرد: یک هفته بعد از پایان بردهی، می توان از ترکیب پروتئین‌هیدرولیزات (10درصد) همراه با سم مالاتیون (دودرهزار) درون بطری پلاستیکی که در ارتفاع مناسب یک تا دو متری در قسمت های بیرونی شاخساره درخت آویزان شده و یا تشتک های قرار داده شده در زیر سایه انداز درختان، در ابتدای مشاهده افت، برای مبارزه استفاده کرد.

وی ابرازکرد: در صورت بالا بودن شدت آلودگی، طعمه‌پاشی بخش‌هایی از درخت با استفاده از پروتئین‌هیدرولیزات( 3-5 درصد )

 همراه با سم مالاتیون توصیه می‌شود  که شاخه های اصلی و یا  بخش‌های بدون میوه درخت برای این کار مناسب‌تر است.

او تاکیدکرد: مبارزه باید به صورت همگانی و تلفیقی (رعایت بهداشت باغ ، مدیریت اب ، طعنه مسموم و ....) انجام‌شود تا بهترین تاثیر را داشته‌باشد.

سيدابراهيم فقيهي
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین