«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15:48 - 2024 May 02
کد خبر: ۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: استان فارس نخستین تولید کننده انجیر در ایران و شهرستان نی‌ریز یکی از قطب های تولید کننده انجیر استان است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، علیرضا بصیری از شروع برداشت انجیر نی ریز خبرداد و افزود:  همه ساله  از اوایل مردادماه عملیات برداشت این محصول در باغ‌های دیم شهرستان شروع می شود و تا نیمه مهرماه ادامه می یابد.



به گفته‌وی؛ با توجه به کاهش بارندگی های سال زراعی جاری و خشکسالی و همچنین بارندگی و سیل اخیر پیش بینی می شود  با کاهش 70 درصدی محصول 1500 تن انجیر در شهرستان نی‌ریز تولید وبرداشت شود.

او تاکید کرد: عواملی چون طغيان آفت كنه تارتن، نوسانات دمایی، وزش بادهاي شديد و ايجاد اختلال در فعاليت زنبورهاي گرده افشان در عملکرد نهایی محصول تاثیرگذار است.

بصیری با اشاره به اینکه انجیرستان های دیم نی‌ریز از نظر کیفیت، کمیت و سالم بودن محصول، در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ ابرازکرد: قریب به  5000 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت  این محصول اختصاص دارد که 4000 هکتار آن مثمر است و به دو صورت تر(تازه خوری) و خشک به بازار عرضه می‌شود.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه انجیر نی ریز به کشورهای هند، روسیه، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، تصریح کرد: نبود سرمایه‌گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش، باعث‌شده است که این محصول  توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته‌بندی مناسب از منطقه خارج شود.

سيدابراهيم فقيهي
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین