«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 09:35 - 2024 May 17
کد خبر: ۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گف   با توجه به افزايش گرماي زمين و بالا رفتن درجه حرارت در روزهاي اخير و همچنين شدت يافتن خشكسالي و خشكي هوا احتمال طغيان حشرات مكنده مخصوصا پسيل پسته وجود دارد.



به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، زهرا مستفيضي تصریح‌کرد: يكي از افات مهم، پسيل پسته يا شيره خشك است كه به‌دليل شرايط مناسب آب و هوايي در اواخر فصل بهار و طول تابستان افزايش می‌یابد و خسارت جبران ناپذيري به درختان و محصولات آنها وارد مي‌كند.

وی افزود:  پوره پسيل با تغذيه از شيره گياهي و توليد عسلك باعث بدمنظره شدن شاخه‌ها و برگ‌ها مي شود که ازدست‌دادن شيره گياهي، ضعف عمومي، ريزش برگها و جوانه ها، كوچك ماندن دانه‌ها و افزايش درصد پوكي و دهان بسته ماندن ميوه از مهمترين آثار خسارت اين حشره است .

او اظهارکرد: پسيل پسته داراي 5 تا 6 نسل در سال است که به شكل حشره بالغ بر روي درختان ، شكاف ديوارها و زير برگهاي ريخته شده، زمستان گذراني مي كند و توليد شكرك از علائم بارز فعاليت اين حشره است.

مستفیضی ابرازکرد: از جمله روش‌هاي مبارزه با اين آفت، انجام شخم زمستانه ، تقويت درخت، آبياري به موقع ، هرس مناسب زمستانه، نصب كارت زرد بلافاصله بعد از باز شدن برگها،ا ستفاده از صابون حشره كش و در اخر استفاده از سموم شيميايي مناسب بر اساس توصيه كارشناسان حفظ نباتات است.

وي همچنين تاکیدکرد: در طول فصل مبارزه با پسيل پسته و  به منظور جلوگيري از مقاومت حشره و مبارزه بهتر، می‌بایداز تناوب سموم استفاده کرد.

سيدابراهيم فقيهي
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین