«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 03:31 - 2024 May 02
کد خبر: ۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
به مناسبت هفته دولت:
بنام آنکه گل را خنده آموخت                        و بر جان شقایق آتش افروخت
دل عاشق به عشق با صفایش                         به دلهای شفابخشش بر افروخت
جغرافیای انسانی شهرستان نی ریز در شرایط فعلی با بسترها و زمینه های در خور اعتنای فرهنگی خود، آرزویی بزرگ در سر دارد. 
در آستانه تشکیل دولت جدید و تازه نفس و بعد از رقابت نفس گیر انتخابات، نوبت به رفاقت برای خدمت به مردم است. 
امام علی «ع» در نهج البلاغه می فرمایند: همانا حکومت وسیله آب و نان نیست بلکه امانتی است برای خدمت به مردم. 
در این شرایط امیدبخش و با روی کار آمدن دولت مردمی، نخبگان و خواص جامعه، همگام با تحولات سیاسی  می بایست برای پیشرفت و توسعه اقتصادی شهرستان گامی دیگر، در خور این مردم پرتلاش بردارند. 
امروز «گرانیگاه سیاسی کشور» تکیه بر توان مردم است، آنهم مردمی که خالصانه با حضور در انتخابات فرمان رهبری را تحقق بخشیدند. 
مدیران اجرایی و نخبگان ملی برای پاسخگویی به مطالبات طبیعی مردم کار مهمتری ندارند. 
خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرمایند: 
و تلک الایام نداولها بین الناس ولیعلم الله و الذین آمنوا 
این فراز و نشیب ها را در میان مردم به گردش در می آوریم تا در این آزمایش افرادی که واقعا ایمان آورده اند شناخته شوند. (آل عمران/140)
* افکار عمومی و ضرورتهای حیاتی: 
1- ایجاد امید در افکار عمومی و هدایت مطالبات طبیعی مردم برابر با انتظارات واقعی و ظرفیت های موجود باشد تا آنکه خدای ناخواسته سرخوردگی اجتماعی و خستگی روانی رواج نیابد. 
زیرا کلید موفقیت در تحولات اجتماعی ایجاد کار و تلاش، عشق و امید و نشاط عمومی زیر سایه وحدت اجتماعی و خرد جمعی حاصل خواهد شد. 
فرد را ربط جماعت رحمت است                  جوهر او با کمال از ملت است
                        تاتوانی با جماعت یار باش                           رونق هنگامه احرار باش
2- اطلاع رسانی، مطالبه گری و فریاد در برابر سکوت و به عبارت قرآنی بشارت و انذار در فضای غفلت زده و افکار عمومی فعالیتی ضروری و در خور تقدیر است. 
هر فعالیت اجتماعی که موجب شادی و نشاط مردم در چنین شرایطی باشد قابل تقدیر و ارزشمند است. نظام عالم هستی، بر پایه تعادل و عدل می چرخد و عدل به همین تناسب جزء اصول پنج گانه ما شیعیان است. 
و بنابراین اصل، توصیه ها در نحوه مطالبه گری، رعایت تعادل و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط است. 
امام علی «ع» می فرمایند: هرگونه افراط و تفریط به فساد می انجامد. 
خامان ره نرفته چه دانند ذوق عشق                  دریادلی بجوی، دلیری سرآمد است
3- برخورداری از عقلانیت و رعایت عدالت و معنویت، کلیدهای راهگشایی هستند که آدمی و افکار عمومی را به کار و تلاش مضاعف وا می دارد و مردم را با ما همراه می کند. 
علم و آگاهی چراغ خرد را روشن نموده و اهرم تدبیر را در هدایت و مدیریت رفع مشکلات مردم بکار می اندازد. 
همیشه خردمند و امیدوار                نبیند به جز شادی از روزگار
4- صبوری و تحامل در کنار تغافل در معادلات اجتماعی، مسئول جامعه را بسوی خدمت بیشتر به مردم هدایت می کند. 
امام علی «ع» شاه باز دور پرواز عرش الهی در این باب می فرمایند: 
العاقل نصفه تحامل و نصفه تغافل 
انسان خردمند نیمی از وجودش سازگاری و تحمل کردن است و نیم دیگر تغافل (یعنی خود را به غفلت زدن و نادیده گرفتن رفتارهای کم و زیاد دیگران) یک مدیر و مسئول فرهیخته می بایست در دوران قدرت و مسئولیت خود در حوزه مسائل سیاسی، سعه صدر را جایگزین تنگ نظری کرده و نقش پدری را در میان مردم ایفا نماید و از جانب داری راست و چپ پرهیز کند، تا بتواند افکار عمومی و نگاههای غالب مردم را بسوی خود برگرداند و حقیقت ناب را مبنای قضاوت خود قرار دهد. 
عالمان اخلاق می گویند: علم به اضافه حلم به ثمر خواهد رسید و کار را به سرانجام خواهد برد. به طریقی که مدام  و آهسته باشد تا کار به ملایمت نتیجه بخش گردد. 
اندکی که می آید مدام                        به ز افزونی که می آرد ملال
عقلانیت، جامعه و افکار عمومی را به ثبات قدم و اندیشه می رساند و در برخورد نظرات، آزاد اندیشی را رواج می دهد. 
           خوشا کسی که در پی هر نظر نرود                   بهر درش که بخوانند بی خبر نرود
5- مهندسی افکار عمومی بدون اعتماد سازی  در میان آحاد مردم امکان پذیر نیست، جلب اعتماد مردم برای سرمایه گذاری یا تعامل متقابل میان مسئولین و مردم در جوامع گسترده امروز از ضروریات حیاتی جامعه محسوب می شود. 
ژان ژاک رسو فیلسوف فرانسوی که او را پدر افکار عمومی نامیده اند، افکار عمومی را به عنوان قانون اکثریت و چگونگی پدیدار شدن آن را در یک نظام مردم سالار ارائه می کند، و فرایند شکل گیری افکار عمومی را به دو عامل اصلی مرتبط می داند: 
1- رهبری و مدیریت گروه های اجتماعی          
2- کانال های ارتباطی و رسانه ای جدید
امروز مسئولین محترم و شخصیت های ممتار فرهنگی شهرستان در پس تحولات اجتماعی بعد از انتخابات می بایست به این مهم عنایت ویژه داشته باشند و از این منظر به نگاه های متفاوت و متضاد گروه ها و جریانات مختلف اجتماعی دقت نظر داشته باشند و تهدیدها را به فرصت تبدیل نمایند. 
" اقتدار" صورتی خاص از قدارت تلقی می شود که دارای مشروعیت در میان مردم است. 
لذا از افکار عمومی، میتوان به عنوان قدرت خدشه ناپذیر برای ایجاد و تقویت روحیه مردم، حس فداکاری، ایثار و همچنین توسعه همه جانبه فرهنگی و اقتصادی شهرستان استفاده کرد و «خرد جمعی» را برای مهار آب رفته از جوی بکار بریم. 
سرچشمه این آب زلال را در تجربه بزرگان اندیشمند و توان جوانان برومند، می توان بدست آورده و بقول شاعر: 
ای پیر سالخورده بپای خرد بپوی                   سرچشمه باقی است اگر رفته آب جوی
              تاریخ خویش بنگر و همت بلند دار                در اتحاد کوش و ز حق یاوری بجوی
* نیازها و ضرورت های  پس از پیروزی 
در قاموس کرامت و حرمت انسانی فرض است، بر گروه هایی که نامزدشان رای آورده «اخلاق و ادب پیروزی» را در این موفقیت مراعات کنند و به نیازها و ضرورت های پس از پیروزی عنایت داشته باشند. 
الف) تشکیل گروه های کاری توسط دانش آموختگان و کارشناس نخبه، برای شناسایی مشکلات مردم و بررسی ظرفیت های توسعه اقتصادی و فرهنگی هر شهرستان که می باید از طرف نماینده محترم مجلس و مسئولین ارشد محلی پیگیری و اقدام شود. 
ب- ایجاد همدلی و الفت، میان آحاد جامعه، حول محور ارزشهای الهی و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای خدمت رسانی به مردم و پاسخگویی به مشکلات آنها و نیز بایستی کار و تلاش همه جانبه داشته باشیم تا شیرینی آن جان مردم را آرام و گوارا نماید و ثمرات موفقیت، عشق و بالندگی نسل جوانمان باشد. 
ج- ایجاد عشق و امید و رفع مشکلات محرومان جامعه بویژه نسل جوان، از نیازهای روانی و معنوی هر جامعه انسانی بوده است، که می باید این آرزو را برای جوانان به برنامه تبدیل کرد. 
5-پس از هر پیروزی ظاهر (جهاد اصغر) به پیروزی باطن (جهاد اکبر) نیاز داریم  و نیروی ایمان و جاذبه تقوی و پرهیزکاری را پیشه خود سازیم، مراقب خودخواهی و هوای سرکش نفس باشیم و با قدرت به جنگ غرور و تکبر رفته و متواضعانه بر حرفها و دردهای مردم گوش کنیم. 
لذا مردم در این شرایط با همت بالا ما را همراهی کردند، پس شایسته است که بلندی همت را پیشه خود کرده و درایت و دقت را بر این همت بزرگ آراسته سازیم. 
همت بلند دار که مردان روزگار                   از همت بلند بجایی رسیده اند
در پایان این یادداشت مناسبتی، یادآوری می کنم که در نظام سیاسی و تربیتی جمهوری اسلامی کاهلی و رخوت اجتماعی منغور و مذموم است، «عقلانیت سیاسی» ایجاب می کند که همه مدیران و اندیشمندان جامعه در این، نادرترین فرصت تاریخی، خود را برای همراهی با افکار عمومی و کار و تلاش جهادی آماده کنند. 
و لحظه ای غفلت و روزمرگی وجود آنها را محاصره ننماید. 
ما اینک در پس سالیان دراز با آزمون و خطا، گام در مرحله ای تازه می گذاریم، که بی شک در این مرحله فردا پر بارتر از دیروز خواهد بود. 
هر که را جامه ز عشقی چاک شد                     او ز عیب و حرص کلی پاک شد 
جسم خاک از عشق در افلاک شد                    کوه در رقص آمد و چالاک شد
عشق با ما واحد و همراه شد                            عشق وحدت عاقل و شاداب شد

علی اصغر راغب
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین