«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 08:59 - 2024 May 02
کد خبر: ۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
سرمقاله
باسمه تعالی
۲۶تیرماه سالروز تشکیل نهاد مقدس شورای نگهبان گرامی باد


شورای نگهبان ، عماد ملت ودین و مایه اطمینان وسکینه قلب مومنین است ودرحقیقت نبض نظام اسلامی به شمار می رود
مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای (مدظلله العالی)

شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین نهادهای حکومتی به شمار می آید. رهبرکبیرانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) دربهمن ماه سال 1358 طی حکمی فقهای شورای نگهبان را منصوب کردند ودرتیرماه 1359حقوق دانان این شورا با معرفی شورای عالی قضایی ، توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب گردیدند. ودر26 تیرماه 1359 شورای نگهبان رسما کار خود را اغاز نمود. 
از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران استفاده می شود که علت اصلی پیش بینی نهاد شورای نگهبان ، دو مساله حراست و نگهبانی از«احکام اسلام» و صیانت از«قانون اساسی » بوده است ؛ به همین دلیل این نهاد به شورای «نگهبان» تعبیر شده است. 
اصل 91 درعبارتی کوتاه به این مطلب اشاره دارد که : به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظرعدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها ، شورایی به نام شورای نگهبان ...تشکیل   می شود.
قانون اساسی برای شورای نگهبان وظایف متعددی را برشمرده است که از میان مجموعه وظایف ، سه مورد «نظارت بر قانون گذاری » «تفسیرقانون اساسی » و «نظارت بر انتخابات »از اهمیت زیادی برخورداراست.
بنابراین «نظارت بر انتخابات »یکی از وظایف مهم شورای نگهبان است که مردم بیشتربا این وظیفه آشنایی دارند. از نظر حقوقی مقصود از نظارت برانتخابات ، مجموعه عملیاتی است که نهاد ناظرانجام می دهد تااز اجرای دقیق و صحیح قانون اطمینان حاصل نماید.
مثلا در «جمله شورا بر انتخابات نظارت می کند» ،شورای نگهبان رکن ناظر است و نظارت شونده در این مورد مجری انتخابات یعنی وزارت کشور است ، و موضوع نظارت برگزاری انتخابات است.
در این خصوص اصل 99 قانون اساسی می گوید: شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان ، ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد. این نظارت استصوابی وعام ، در تمام مراحل در کلیه امورمربوط به انتخابات جاری است.                
محمدرضا توکلی
سرپرست دفترنظارت وبازرسی انتخابات شهرستان نی ریز
محمد رضا توکلی
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین