«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15:12 - 2024 May 17
کد خبر: ۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین اعطای مقام استادی سید عطاءاله طغرایی پیشکسوت عرصه خوشنویسی نی‌ریز که با حضور جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد؛ گفت: با قدمتی که در تاریخ برای نی ریز ثبت شده، این شهر می تواند خواستگاه خط نسخ ایران شود.

این آئین با حضور مدیر کل و معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و پیام رئیس انجمن خوشنویسان شعبه شیراز و اساتید هنرخوشنویسی و اصحاب فرهنگ، ادب و هنر، چهارشنبه ساعت 6 عصر در سالن آمفی تئاتر  اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز برگزار شد.

در این مراسم صابر سهرابی گفت: با قدمتی که در تاریخ برای نی ریز ثبت شده، این شهر ظرفیت خواستگاه خط نسخ ایران را دارد و باید در این زمینه بطور جدی وارد میدان شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خوشنویسی و نستعلیق را برگرفته شده از خط نسخ دانست و افزود: جایگاه فعلی نی ریز در زمینه خوشنویسی قطعا از برکات وجود میرزا احمد نی ریزی است و بی شک استاد طغرایی نیز بهره مند از کرامات میرزا احمد نی ریزی هستند.

سهرابی افزود: لازم می دانم قدری در باب شرافت هنر خوشنویسی سخن بگویم. هنری که استاد طغرایی بدان هویت دارد. و عمرشان به همنشینی با این شرافت و هنر به تعالی رسیده است. در شرافت هنر خوشنویسی بخصوص در دوران سنتی و طلایی آن سخن فراوان به یادگار مانده است. چه از مهمترین قول بزرگان ماضی این عرصه که معلم نخستین هنر خوشنویسی را ذات حق دانسته اند و چه قسمی شگرف که ذات اقدسش در آخرین کلامش با انسان، به قلم و آنچه می نویسد خورده است، دلیل اهمیت هنر خوشنویسی است.

وی ادامه داد: ولیکن اندیشه ای که در خصوص شرافت هنر خوشنویسی در دوران سنتی هنر ایران، گرد خوشنویسی بوده، خط نسخ است. چهار چشمه فیض الهی در آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» با خط نسخ تحریر شده، نقطه «با» ی «بسم الله» که گفته اند تمام قرآن در آن جمعند و مولا علی آن نقطه است، و یا روشن ضمیری که در خواب، ستون نوری دید از زمین تا آسمان که افرادی خاص از آن ستون نور، به افلاک می رسیدند، و پس از جویا شدن موضوع دریافت که آن ستون نور، خط نسخ بوده است و آنانی که از آن بالا می رفتند، خطاطانی بودند که با خط نسخ به کتابت کلام حق مشغول بوده اند. خط نسخی که تا ابد با شهر نی ریز و احمد نی ریزی پیوندی ناگسستنی بسته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تاکید کرد: جایگاهی که امروز شهرستان نی ریز داراست، قطعا کرامتی می باشد از شرافت هنر استاد احمد نی ریزی سرچشمه گرفته است و وجود استاد احمد نی ریزی و کرامت ماندگارش در این شهر و دیار، چنان است که هر که در عالم هنر خوشنویسی زاده این شهر باشد هم با دیده احترام نگریسته می شود، ولیکن برای رسیدن به جایگاه بلند هنری می بایست تلاشی مزاعف داشته باشند. تلاشی که امروز به پاسداشتش افتخار می کنیم.

سهرابی اظهار داشت: بی شک استاد طغرایی برخوردار از کرامت ماندگار استاد احمد نی ریزی است. شخصیت والا و متین هنری و اجتماعی این استاد عزیز عرصه خوشنویسی گواه پاکی وجودشان است که در چشمه های فیض الهی خط استاد احمد نی ریزی حاصل گردیده است و همین چند نکته اندک ولی بسیار مهم برای درک جایگاه رفیع ایشان کافی است. اما بزرگی استاد طغرایی در آن بوده است که هرگز این شرافت و هنر خویش را تنها برای خویش نمی پسندیده است. از این رو عمر گرانمایه در آن صرف کرد تا بار دیگر هویت شهر نی ریز بر پایه هنر خوشنویسی احیا سازد و به حق از هیچ تلاشی در این سنگلاخ پر محنت فروگذار نبوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابراز داشت: بنده بر این موقعیت حاصل شده برای خویش که هم سال ها با ایشان آشنا بوده و شاهد تلاش هایشان بوده ام و هم اینکه امروز شرف حضور یافته ام تا از شخصیت هنری و بزرگی وجودشان قدردانی کنم، از خداوند منان شاکرم و از آستان رفیع بی نیاز مسئلت دارم تا وجود پرمهرشان در سلامت کامل و سایه مهربانشان بر هنر خوشنویسی هر روز مستدام تر و گسترانیده تر گردد.

این افتخار از خستگی هایم کاست

در ادامه این مراسم؛ سید عطاءالله طغرایی اعطای این گواهی نامه را مرحمی بر آلام درونی و پاداشی برای سالهای طولانی تلاشش در عرصه هنر خوشنویسی دانست و گفت: اکنون که از بهار عمر فاصله گرفته و زمستان عمر را سپری می کنم، دریافت این افتخار از خستگی هایم کاست تا باقیمانده عمر خود را با دلگرمی بیشتری به وظیفه و رسالت خویش عمل کنم.

همچنین، برزگر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهراستان نی ریز ضمن ابراز خوشنودی از همزمان شدن دوران مدیریتش با این مراسم، اعلام داشت که از این پس برنامه های فاخر و بیشتری در حوزه فرهنگ و هنر به وقوع بپیوندد.

نی ریز شهر بزرگان نسخ نویس کشور

در ادامه فرماندار نی‌ریز نیز گفت: نی ریز به یقین شهر بزرگان نسخ نویس کشور و سرآمد همه آنها میرزا احمد نی ریزی است که بیش از 120 جلد قرآن و 70 ادعیه با دست خط ایشان به جا مانده است.

یزدان پناه بزرگانی چون نصیر نی ریزی، عبدالکریم نی ریزی، نورالدین محمد، عیسی ابن احمد برمکی، زین العابدین و ساکت نی ریزی را از جمله خوشنویسان نامی پس از میرزا احمد نی ریزی نامید.

در پایان این برنامه هنرمندان موسیقی سنتی به اجرای قطعاتی پرداخته و از حامد راستی دارای مقام برگزیده عکس کشور روسیه، سید حسین فتحی پناه برگزیده کاریکاتور کشور ترکیه، ایمان نصیر زاده برتر در ساز تنبک از جشنواره ملی موسیقی استاد جاهد تهران، هادی جواهر آسا دارای مقام هایی در هنر مجسمه و سردیس از کشورهای قبرس، مجارستان، تهران و اصفهان نیز تجلیل شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین