«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 03:30 - 2024 April 30
کد خبر: ۱۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مراسم گرامیداشت مریم همایونی بانوی نی ریزی احیاگر مهمترین خط جهان اسلام در این شهر برگزارشد
این مراسم با حضور اساتید وزین هنر خوشنویسی چون مجید چیز فهم دانشمندیان، سید عطاالله طغرایی ، قرائت پیام استاد محمد نعمتی و هنرمندانی چون بهروز افخمی رنگ و لعابی دیگر داشت.


در این مراسم چهره برجسته سینما کشور بهروز افخمی از هنر سید مرتضی آوینی گفت. وی آوینی را از قهرمانان و پهلوانان برجسته ایران زمین دانست که امروز ، سالروز شهادتش بهانه ای برای ارج نهادن به هنر و هنرمندان شده . در ادامه مجید چیز فهم دانشمندیان رئیس انجمن خوشنویسان شیراز ، هنر خوشنویسی را هنری نجیب و فاخر و فراگیری آن را نسبت به سایر هنر آسان تر و ارزان تر دانستند . وی با بیان اینکه نی ریز قطب خوشنویسی عالم است، گفت فرهنگ و هنر در هر جامعه ای چراغ راه آن جامعه است و نی ریز به خاطر برخورداری از موهبتی چون استاد میرزا احمد نی ریزی و هنرمندی چون مریم همایونی بایستی بر خود ببالد. استاد محمد نعمتی نیز از پیشکسوتان هنر خوشنویسی با ارسال پیامی در این مراسم بزرگداشت، خط نسخ را هنر نیمه فراموش شده خواند که علی رغم ویژگی های فراوانش ، مظلوم واقع شده است. وی مریم همایونی را احیاگر این خط در دوره معاصر و ادامه دهنده راه میرزا احمد نی ریزی دانستند . به اعتقاد استاد محمد نعمتی یکی از والاترین برکات و امتیازات خط نسخ نگارش قرآن کریم با این خط است که تمام قرآن هایی که در جهان اسلام نگاشته می شود از خط نسخ بهره گرفته اند. وی با بیان اینکه نی ریزی بیشتری تیراژهای قرآن های چاپ شده را در جهان اسلام دارد، تاکید کردند که برای احیای این هنر نیمه فراموش شده بایستی تلاش کنیم. مریم همایونی متولد ۱۳۶۰ در نی ریز و از کودکی به فراگیری خطوط مختلف خوشنوسی پرداخته ، و از محضر اساتیدی چون فرهاد نصیری، حسن تسلیمی، عبدالکریم کرباسی، سید احمدعلوی ، مجید چیز فهم، محمدرضا ابراهیمی، محمد نعمتی در شهرهای فسا، یاسوج ، شیراز و تهران بهره گرفته است. وی هم اکنون بازرس انجمن خوشنویسان شیراز و در سازمان بسیج هنرمندان استان فارس مشغول است. نوشتنی است در حاشیه برگزاری این مراسم هنرمندان علی اکبر زهری زاده، اعظم نصیری، صادق صیادپور، فاطمه خرمدل، حسین علیمردان، ساغر خرمدل، سمیه هویدا، صابر دیندارلو، زهره کریمی، زهرا خدیور و سامان قره چاهی از انجمن های مختلف فرهنگی و هنری با کار زنده شرکت داشتند. همچنین گروه دف نوازان نی ریز با مدیریت عماد کیخسروی لحظاتی خوش را برای حاضران رقم زدند. پدر کاویانی رزمنده دوران دفاع مقدس از خاطرات دوران جنگ گفتند و محمد جواد نصیرزاده با قرائت غزلی در وصف خانم مریم همایونی و محمدعلی جهاندیده با ارایه شعری با موضوع غزه و پخش پادکستی از رادیو هنر و اندیشه از جمله برنامه های دیگر این مراسم بزرگداشت بود که با اجرای دکتر آرزو حقیقی انجام شد. نوشتنی است بیستم فروردین ماه از این بانوی هنرمند با حضور خوشنویسان برجسته کشوری و استانی با همکاری سازمان بسیج هنرمندان در تالار حافظ تجلیل شد.
مرضیه محمدی
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین