«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 15:51 - 2024 March 28
کد خبر: ۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶

به گزارش خبرگزاری فارس از نی‌ریز، با مطرح شدن طرح نهضت ملی مسکن بارقه‌های امید در دل متقاضیان مسکن به ویژه جوانان زنده شد که بالاخره دوران بی سرپناهی آواره بودن در منازل اجاره ای با این وضعیت سرسام آور اجاره بها و هزینه های خرید زمین و ساخت مسکن که روز به روز سیر سعودی خود را طی می‌کند به پایان می‌رسد.

در شهرستان نی ریز نیز در ابتدا طرح نهضت ملی مسکن با شروعی پر سر و صدا همراه بود و در جلسه نهضت ملی مسکن یک‌شنبه ۳۰ مرداد که با حضور رؤسای ادارات مسؤول برگزار شد، عنوان گردید: به‌زودی شاهد آغاز ساخت مسکن نهضت ملی خواهیم بود.

در ادامه این جلسه یار احمدی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نی‌ریز اظهار داشت: برای این پروژه زمینی به مساحت 59.6 هکتار در جنوب نی‌ریز و ضلع شرقی دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است که هم‌اکنون طرح تفکیکی مصوب و تحویل بنیاد مسکن شده است.

وی در ادامه گفت: به محض واریز وجوه از سوی متقاضیان، عملیات آماده‌سازی و ساخت شروع می‌شود که 10 روز دیگر مهلت دارد و به احتمال زیاد تمدید نخواهد شد.

از آن ده روزی که رئیس اداره راه و شهرسازی قول داده اکنون نزدیک به ۶ ماه میگذرد و حتی یک آجر در منطه 59 هکتاری اراضی ملی روی آجر گذاشته نشده و زمینی که برای آغاز ساخت مسکن نیازمند تسطیح و آماده سازی‌است در پیچ و خم های تعارفات اداری مانده است. 

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که حدود یک ماه قبل وقتی که در جلسه اداره کل راه و شهرسازی استان بحث تسطیح و آماده سازی اراضی فوق الذکر مطرح می‌گردد.

 شنیده ها حاکی از این است که در جلسه فوق این مسئولیت به شهرداری نی ریز پیشنهاد شده و شهردار نی ریز نیز می‌پذیرد، اما حالا پس از حدود یک ماه زمانی که شهرداری مطابق برنامه زمانبندی در شرف آغاز پروژه تسطیح قرار گرفته، شورای شهر نی‌ریز با بررسی موضوع به دلیل مشخص نبودن آنالیز سود و زیان این پروژه برای شهرداری با انجام کار توسط شهرداری مخالفت نموده است.

البته شورای شهر برای این مخالفت دلایل قانع کننده ای را نیز مطرح می‌نماید و مسیری که بایستی از اول طی می‌شد و مجوز شورای شهر برای این پروژه میلیاردی اخذ می‌شد و سپس قول مساعد به اداره راه و شهرسازی داده می‌شد با تعارفات اداری متاسفانه پس از اعلام موافقت و تلف شدن وقت  طی شده و حالا با عدم مجوز شورای شهر به شهرداری جهت ورود به تسطیح اراضی فوق الذکر عملا دست اداره راه و شهرسازی اصطلاحا در آب حنا مانده و مجبور شده کاری که باید حدود دو ماه قبل انجام می‌داد را بعد از این وقفه انجام دهد و مناقصه برگزار نماید که به خودی خود تا شرکت پیمانکاران در مناقصه، اعلام نتیجه، تکمیل اسناد، تجهیز کارگاه و شروع تسطیح بسیار زمان براست.

از طرفی گران شدن مصالح و روزشماری هزینه های ساخت مسکن و بی ارزش شدن پول خصوصا در این ایام تلاطم نرخ ارز که همه چیز را تحت شعاع خود قرار داده موجب گردیده هزینه زیادی بر متقاضیان مسکن ملی در نهایت وارد گردد و درد مردم زمانی افزون‌تر می‌گردد که مردم اخبار واگذاری مسکن نهضت ملی ساخته شده در گوشه گوشه میهن را روزانه از اخبار و رسانه‌ها می‌شنوند.
دلیل تاخیر چیست؟

هر چند مسؤولین بهانه‌هایی مبنی بر تلاش و پیگیری جهت اصلاح ساختار ساخت مسکن از چند طبقه به دو طبقه ۴ واحدی و سپس دو‌ طبقه دو واحدی را دلیل تاخیر در شروع اجرای این طرح بزرگ ملی در شهر نی ریز مطرح می‌کنند.

اما آنچه مشخص است فرایند تسطیح و آماده سازی زمین تقریبا هیچ ارتباطی به این بهانه ها ندارد و حداقل انتظار متقاضیان این طرح این است که با اقدام به‌موقع میبایست زمین مورد نظر امروز آماده تحویل به پیمانکار برای آغاز ساخت منازل مسکونی باشد. 

به هر حال کلافگی متقاضیان مسکن از شرایط موجود و وعده های مدام مسؤولین این روزها به نقل محافل مردم تبدیل شده و با توجه به اینکه هزینه مصالح و مواد اولیه در حال افزایش است و در سال آینده نیز طبیعتا به دلیل افزایش حقوق و دستمزد و قیمتهای پایه این هزینه ها سنگین‌تر نیز می‌شود این سؤال به ذهن تیزبین مردم خطور می‌کند که جبران این خسارتها چگونه صورت می‌گیرد و چرا این پروژه با این همه تعلل همراه است؟

 این در حالی‌است که حدود دو هفته قبل پیمانکار اصلی ساخت مسکن نهضت ملی به اسم شرکت سکاف به همراه فرماندار شهر نی ریز و جمعی از مسؤولین در محل زمین طرح حاضر شدند و مقرر شد تا تسطیح کامل زمین توسط پیمانکاری که در مناقصه برنده می‌گردد، تجهیز کارگاه پیمانکار اصلی و ساخت مسکن در مناطقی از زمین که نیاز به تسطیح چندانی ندارد به‌سرعت آغاز گردد، اما علی رغم انتشار این وعده فرماندار هم تا کنون اتفاقی نیفتاده است.

به نظر می‌رسد لازم است مسؤولین استانی با نگاه ویژه و مدیریت جهادی، تلاش نمایند هر چه سریعتر این پروژه آغاز گردد تا امیدواری مردم  تقویت و اهتمام مسؤولین به پیگیری مطالباتشان بیشتر لمس شود.

لینک خبر در خبرگزاری فارس :

محمد مهدی توکل
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین