«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 08:57 - 2024 May 03
کد خبر: ۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
چه خبر از اوضاع و درمان نی ریز؛ (2)

استان فارس یکی از از استان های موفق در اجرای طرح پزشک خانواده می باشد که پس از اجرای این طرح و مصوب شدن اجرای طرح مراقبین سلامت بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مامایی مشغول به کار شدند.

طبق مصوبه دولت باید 12 درصد این طرح معادل 700هزار تومان به ماماهایی که به صورت یک شیفت و یک میلیون400 هزارتومان به ماماهایی که به صورت دو شیفت مشغول به کار هستند پرداخت شود.

مراقبین سلامت موظف هستند تمامی کارهای بهداشتی مادران باردار و دیگر افراد خانواده را پیگیری و انجام دهند و همچنین افراد با تشکیل پرونده در مطب ها در بسته های تعریف شده این طرح قرار می گیرند.

شهرستان نی ریز که یکی از شهرستان های موفق در اجرای طرح پزشک خانواده می باشد همزمان با استارت این طرح شروع به کار کرد، اما متاسفانه بعد از گذشت ماهها از اجرای این طرح مطلع شدیم دستمزد برخی ماماها طبق تعرفه اعلام شده پرداخت نمی گردد و تنها چندین پزشک هستند که طبق مصوبه دولت هزینه ها را پرداخت می کنند.

همزمان با سفر وزیر بهداشت و سلامت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شهرستان نی ریز پیگیر این مسئله شدیم که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز دکتر ایمانیه گفت: همه پزشکان موظف هستند طبق همان 12 درصد دستمزد ماماها را پرداخت نمایند و در صورتیکه پزشکی خلاف این مصوبه را پرداخت کند با آنان برخورد خواهیم کرد.

پس از مصاحبه با مسئولین کشوری و استانی به سراغ چند تن ازماماهای مشغول به کار در این طرح رفتیم که در این خصوص اظهار داشتند: متاسفانه اکثریت ما نسبت به این قضیه اعتراض داشته ایم و چندین بار در کلاس هایی که توسط شبکه بهداشت و درمان برگزار شد این موضوع را مطرح کردیم اما همکاران از ترس اخراج یا نداشتن امنیت کاری حاضر به اعتراض نشده اند.

مراقبین سلامت شهرستان نی ریز با گلایه ازدستمزد بسیارکم با توجه به حجم کاری بالا و گذراندن دوران تحصیلی سخت گفتند: از ما می خواهند که خودمان از پزشک مربوطه شکایت کنیم تا پیگیری کنند اما جای این سوال باقی است که آیا بعد ازاین شکایت جایی برای ادامه کار ما نزد پزشک باقی می ماند؟؟

ماماهای شهرستان نی ریز ادامه دادند: پس از گذشت چندماه ازاداره بهداشت با ما تماس گرفتند و ازما خواستند برای اعتراض به آنجا برویم که همچنان ما منتظر نتیجه آن فرم هایی هستیم که در اداره بهداشت و درمان شهرستان به منظور اعتراض به وضعیت فعلی شغلمان پر کرده ایم.

در ادامه گزارش، طی نشست خبری که با رئیس شبکه بهداشت و درمان دکتر علی رضا ذکایی داشته ایم این مسئله را عنوان کردیم وی در جواب به سوال ما گفت: هریک از مراقبین سلامت که به این موضوع اعتراض دارند باید به اداره بهداشت و درمان مراجعه کنند تا به وضعیت آنان رسیدگی شود.

ضمن تشکر از زحمات دکتر ذکایی و مسئولین اداره بهداشت و درمان با توجه به اخبار اخیر ازمراقبین سلامت و پیگیری اداره بهداشت و درمان در این خصوص امیدواریم هرچه سریعتر به اعتراض آنان با توجه به حفظ امنیت شغلی ماماها رسیدگی گردد و این قشر زحمت کش حوزه پزشکی به حقوق خود برسند.

زهرا هیهات
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین