«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 03:26 - 2024 March 29
کد خبر: ۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

به گزارش خبرگزاری فارس از نی‌ریز، هر سال آبیاری تکمیلی درختان انجیر جهت بهره‌وری بیشتر و محصول با کیفیت تر، از اواسط اردیبهشت ماه آغاز میشود و تلمبه‌های معروف به نی ریزی، زارعی، شهرداری، شفیعی و حتی استخر پشت پارک آزادی (معروف به استخر شهرداری ) به طور شبانه روز به کامیونهای حمل آب سرویس می‌دهند.

 با این وجود در زمان اوج نیاز درختان انجیر به آب، ترافیک درخواست‌ها موجب میگردد که در بعضی مواقع آب در بین کامیونداران حمل آب سهمیه بندی شود.

 هر چند درخت انجیر به صورت دیم رشد می‌کند و بر همین اساس سطح زیر کشت بالغ بر ده هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان زیر کشت این محصول استراتژیک رفته اما سالهاست که بدلیل خشکسالی‌های پیاپی دیگر رطوبت موجود در خاک حاصل از بارندگی‌های سالانه برای رشد این درخت دیم کافی نیست و می‌بایست با آبیاری‌های تکمیلی کمبود آب درختان را جبران نمود.

همین اتفاق البته در شهرستان استهبان بعنوان اولین شهر انجیر خیز کشور نیز هر ساله می‌افتد و لذا محصول انجیر استهبان بسیار مرغوب و باکیفیت به بازارهای داخلی خارجی ارائه میگردد.

بر همین اساس و به دنبال موفقیت انجیرکاران استهبان در اخذ مجوز حفر چهار حلقه چاه آبرفتی، تعاونی اجیرکاران شهرستان نی ریز نیز با پیگیری‌های صورت گرفته در شهریور ماه ۱۳۹۰ موفق به دریافت مجوز حفر دو حلقه چاه آبرفتی برای کمک به آبیاری درختان انجیر تا پایان بحران خشکسالی می‌گردد.

طاهری از اعضا هیئت مدیره تعاونی انجیرکاران و رئیس وقت تعاونی انجیرکاران در این خصوص می‌گوید تقریبا سه سال از زمان صدور مجوز دو حلقه چاه آبرفتی زمان برد تا توانستیم بر سر مکان حفر دو حلقه چاه با اداره راه و شهرسازی به توافق برسیم و اجاره نامه هر دو مکان طی قرارداد ۸۳۷۶۸ و ۸۳۷۶۹ و پس از صرف زمان و هزینه های زیاد در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ منعقد گردید.

شُکی بزرگ به انجیرکاران نی‌ریز

طاهری ادامه می‌دهد به محض عقد قرارداد اجاره نامه زمین حفر چاه، اداره جهاد کشاورزی شهرستان جهت صدور مجوز حفر طبق مجوز صادر شده در شهریور ۱۳۹۰ کمسیون مدیریت شرکت آب منطقه ای فارس، با اداره منابع آب شهرستان نی ریز مکاتبه نمود که متاسفانه در این زمان مجوز حفر چاه توسط اداره منابع آب صادر نمی‌گردد و شُکی بزرگ به باغداران انجیرکار وارد می‌گردد.

پس از این‌پاسخ مسئولین تعاونی انجیرکاران با توجه به اینکه در شهرستان استهبان هر چهار حلقه چاه آبرفتی حفر گردیده و بصورت فعال به انجیرکاران سرویس می‌دهد، پیگیری های زیادی جهت احقاق حق این قشر زحمتکش در شهرستان نی ریز انجام می‌دهد و به سراغ فرمانداران، مسئولین ادارات مربوطه و نمایندگان مجلس ادوار مختلف برای حل این موضوع می‌روند اما تا کنون به نتیجه ای نمی‌رسند. 

بصیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز نیز در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید وجود این دو حلقه چاه از منظر کارشناسی برای آبیاری تکمیلی درختان انجیر خصوصا در خشکسالی‌های اخیر بسیار ضروریست.

وی عنوان کرد در حمایت از انجیرکاران شهرستان پیگیری‌های متعددی انجام داده ایم و حتی در سفر اخیر استاندار محترم نیز درخواست مکتوب به ایشان ارائه دادیم اما به نظر می‌رسد اختلاف نظر اصلی در تعیین مکان حفر چاه همچنان باقی باشد.

وی اضافه می‌کند البته در شهرستان استهبان از همان ابتدا چاه‌ها حفر و تحویل تعاونی باغداران گردید و این موضوع هم به نفع انجیرکاران آن شهرستان شده و هم محل درآمدی برای تعاونی شده است‌.

برای اطلاع بیشتر از حواشی این موضوع به سراغ خیراندیش؛ رئیس منابع آب شهرستان نی ریز رفتیم.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس عنوان داشت: برای شهرستان‌های نی ریز و استهبان هر دو همزمان مجوز حفر چاه آب کشاورزی بر اساس وضعیت موجود آب آن زمان صادر میگردد و در استهبان بلافاصله نسبت به جانمایی و حفر چاه اقدام می‌نمایند اما در نی ریز معطلی برای جانمایی و اخذ قرارداد زمین حفر چاه آنقدر طول می‌کشد که وضعیت آب مناطق معرفی شده برای حفر چاه بحرانی اعلام میگردد و دیگر مجوز حفر چاه تحت عنوان کشاورزی صادر نمی‌گردد. 

وی با بیان اینکه البته در استهبان نیز چاه‌های که تحت این عنوان حفر شده در اختیار جهاد کشاورزی است و بصورت فصلی و تنها در چهار ماه از سال اجازه برداشت دارند، عنوان داشت: بهترین راه حل برای انجیرکاران نی ریز این است که با توجه به جمعیت زیادی که به این شغل مشغول می باشند توسط تعاونی انجیرکاران و با همیاری کشاورزان یک حلقه از چاه‌های کشاورزی موجوددر شهرستان را خریداری نمایند و از طریق آن به آبیاری باغات انجیر بپردازند.

همه مطالب بیان شده فوق الذکر و بحران بوجود آمده بر اثر تاخیر در حفر دو حلقه چاه کمکی انجیرکاران را بگذارید در کنار این مطلب که از سال گذشته تا کنون اما وضعیت نسبت به سالیان گذشته بحرانی تر شد.

بارندگی نامناسب قوز بالاقوز برای کشاورزان نی‌ریز

 از طرفی عدم بارندگی مناسب، تشنگی زود هنگام درختان را موجب گردیده و از طرف دیگر فروش یکی از تلمبه های شخصی مهم که در کنار چندین تلمبه شخصی دیگر بخشی از تامین آب انجیرستانهای نی ریز را بعهده داشتند و جمع آوری تجهیزات توزیع آب ویژه تانکرها و به اصطلاح پلمب چاه فوق الذکر توسط مالک موجب گردیده بخاطر سهمیه بندی آب و صفهای طولانی شبانه روزی کامیونهای حمل آب در روزهای گرم و زمان آبیاری انجیرستانها حال و روز خوشی را برای کشاورزان شهرستان نی ریز رقم نخورد.

بدون شک هر چه به روزهای گرم سال نزدیک میشویم تلنبار شدن درخواستهای کشاورزان و عدم توانایی سرویس دهی مناسب کامیونها به دلیل کم شدن یکی از تلمبه های اصلی شهر و عدم حفر دو حلقه چاه اختصاصی انجیرکاران پس از گذشت حدود دوازده سال از صدور موافقت اولیه آن، مشکلات و آسیب‌های زیادی به دومین شهر انجیر خیر جهان وارد کرده و در صورت ادامه این ماجرا وضعیت بحرانی تر خواهد شد به شکلی که اگر اکنون فکری به حال این معضل نشود حتی با اضاف شدن منایع آب در ماههای گرم سال، سیستم حمل و نقل به دلیل عقب افتادن در سرویس دهی در این روزها ،قادر به پاسخگویی به کشاورزان نخواهد بود.

به این مشکلات دو الی سه برابر شدن کرایه حمل همین آب نیم بند را نیز اضاف کنید . کامیونی که تا قبل از فروش و تعطیلی تلمبه فوق الذکر روزانه چهار تا شش سرویس آب جابجا میکرد ، در فصل آبیاری و حجم زیاد درخواستهای حمل آب در طول شبانه روز در بهترین حالت و آن هم با ایستادن در صفوف کیلومتری دو سرویس آب بیشتر سهمش نمیشود و لذا بدون افزایش کرایه امکان گزارن زندگی و هزینه‌های کامیونهایشان مقدور نیست.

بر اساس مطالب فوق الذکر جا دارد مسئولین شهرستان، فرمانداری، اداره جهاد کشاورزی، تعاونی انجیرکاران شهرستان تا دیر نشده و این مسئله به یکی از چالشهای مهم جمعیت بیش از ۴۰۰۰ نفری شاغل در انجیرستانهای شهر نی ریز تبدیل نگردیده با اخذ تدابیر لازم از هم اکنون نسبت به اضاف نمودن منابع جدید و پیگیری حفر دو حلقه چاه فوق الذکر و بازگشایی تلمبه فروخته و تعطیل شده و رایزنی با مالک جدید اقدامات لازم را صورت دهند.

قطعا هر گونه کوتاهی در این خصوص خسارات سنگین مادی و معنوی به کشاورزان شهرستان وارد خواهد کرد.


لینک ادامه مطلب در خبرگزاری فارس :


https://www.farsnews.ir/fars/news/14011213000841

محمد مهدی توکل
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین