«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 13:01 - 2024 April 19
کد خبر: ۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری فارس از نی‌ریز، ماجرای ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان نی‌ریز به حدود 12 سال قبل برمی‌گردد، در پی تصویب نامه هیأت دولت در دور سوم سفر ریاست جمهوری به استان فارس به شماره 43925/216417 مورخ4/11/1388 ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان نی ریز به تصویب  می‌رسد.

حکایت از این قرار است که به‌دنبال آماده‌سازی زمین مناسب در میدان دانشجو شهر نی‌ریز طی چندین جلسه فرمانداری وقت و نهادهای مربوطه ، انجمن کتابخانه ها و جلسات عمرانی شهرستان در سال 1390، ساختمان کتابخانه مرکزی شهرستان نی‌ریز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری به متراژ 2500 متر مربع و در سه طبقه و نیم شروع به ساخت می‌گردد. 

قصه پر غصه این تراژدی عمرانی شهر نی ریز دقبقا از زمان آغاز به ساخت و در حین ساخت با سهل انگاری پیمانکار پروژه و عدم نظارت مناسب بخش عمرانی اداره کل مذکور آغاز می‌گردد و کار به آنجا ختم می‌شود که ساختمان نیمه کاره ای که با پول بیت المال و به قصد ساخت کتابخانه عمومی برای جوانان شهرستان بنا گردیده در طی بازدید شورای فنی استان فارس که متشکل از 14 نفر از مهندسان خبره می‌باشند به دلیل عدم مقاومت ستونهای طبقه زیرین ساختمان رد و در نهایت تعجب هنوز ساختمان تمام نشده  دستور تخریب آن صادر می‌گردد.

دستور کارشناسانه تخریب بنای فوق الذکر البته این بار طی جلساتی که در استان گرفته می‌شود رد می‌گردد و مقرر می‌شود جهت صدور مجوز ادامه ساخت بنا، ستونها مقاوم سازی گردند.

هر چند این اقدام نیز با صرف هزینه های زیاد صورت گرفت اما پس از بازدید دوباره کارشناسان اکثر آنان اعلام داشتند که مقاوم سازی ساختمان باز تأثیری در مقاومت ستونهای قبلی ایجاد ننموده است و حکم نخریب کلی بنا منطقی‌ترین و فنی‌ترین تصمیم است.

۶ سال پس از آغاز ساخت این پروژه که قرار بود دوساله تمام شود در سال 1396 مجری پروژه ساخت کتابخانه مرکزی با پی گیری فرمانداری و اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس خلع ید می‌گردد و اجرای پروژه از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سلب و به اداره کل راه و شهرسازی استان فارس واگذار می‌گردد.

رئیس اداره راه و شهرسازی نی‌ریز در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: زمین پروژه ساختمان کتابخانه عمومی مرکزی نی ریز متعلق به نهاد کتابخانه ها بوده و ساختمان نیمه کاره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد ساخته شده و سپس به دلیل مشاهده و تایید مشکلات فنی ادامه ساخت آن به اداره راه و شهرسازی جهت تکمیل واگذار گردیده است ولی با توجه به تخلفات گسترده ساختمانی توسط ناظران عالیه تایید نگردیده و اداره راه و شهرسازی تنها متعهد گردید که دیوار دور کتابخانه را احداث نماید.

یاراحمدی افزود: البته این مهم نیز با توجه به عدم ارائه نقشه سایت و مشکلات مالکیتی متوقف گردید.

وی در پایان بیان داشت: در حال حاضر اداره راه و شهرسازی هیچ گونه دخل و تصرفی در ساخت و یا راکد ماندن ادامه ساخت پروژه کتابخانه ندارد.

اکبر عابدین نژاد مسئول کتابخانه عمومی نی‌ریز نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: اکثر میل گردهای فندانسیون ها، مصالح و تجهیزات ساختمان نیمه کاره ساختمان کتابخانه عمومی به دلیل رها شدن پروژه طی سالهای گذشته ربوده شده است.


وی افزود: در سال 1396 با تحصیص اعتبارات تملک دارایی اداره کل راه و شهرسازی اقدام به دیوار و نرده کشی بخشی از محوطه نموده و در سال بعد با تخصیص اعتبارات رنگ آمیزی نرده انجام و از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی در خصوص ادامه احداث، تکمیل و یا حتی تخریب این پروژه صورت نگرفته است.

 عابدین گفت: البته کارشناسان اداره راه و شهرسازی و شورای فنی استانداری کماکان این ساختمان را فاقد استحکام بنا اعلام می‌نمایند.


به گزارش فارس، طی سالهای اخیر جلسات متعددی در خصوص جابجایی مکان ساخت کتابخانه و تحویل زمین و پروژه به شهرداری جهت انجام پروژه های فرهنگی و یا احداث ساختمان جدید جهت کتابخانه در همین مکان و یا در محل دیگر انجام شده که هنوز نتیجه ای در برنداشته است و این نماد بی مسئولیتی برخی مسئولین دست اندرکار پروژه است که همچنان در کنار یکی از میادین شهر نی ریز خودنمایی می‌کند و دل هر انسان دلسوزی را می‌آزارد.

آنچه مسلم است اینکه یک سهل انگاری بزرگ و عدم نظارت صحیح موجب گردیده یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرستان نی‌ریز که ارتباط مستقیم با جوانان و محصلین دارد معطل تصمیم‌گیری مسئولین در سه دولت گذشته تا کنون شده و هیچ کس در این خصوص پاسخگوی حیف و میل شدن بیت المال و وقت و هزینه‌ای که صرف یک پروژه نیمه کاره بلا استفاده شده است نیست.

امیدواریم هر چه سریعتر تعیین تکلیف ادامه ساخت و یا تخریب این پروزه در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان فارس صورت گیرد و مردم شهرستان نی‌ریز بتوانند بعد از  گذشت ۱۲ سال از نعمت یک ساختمان کتابخانه استاندارد برخوردار گردند.


لینک مطلب در خبرگزاری فارس:


https://www.farsnews.ir/fars/news/14011205000546

محمد مهدی توکل
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین