«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20:11 - 2024 April 23
کد خبر: ۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری فارس از نی ریز، باغتخت یا همان شهرک صدرا منطقه ای خارج از محدوده شهری شهر نی ریز و البته تقریبا چسبیده به ضلع جنوبی و نزدیکترین نقطه جمعیتی منفصل به این شهر می باشد. منطفه ای که زائیده چشم پوشی مسؤولین وقت بر روی قانون بوده و البته امروز غرق در مشکلات اساسی و ابتدایی خدماتی و زیر بنایی، میزبان چند صد نفر از شهروندان نی ریزی است.

البته در نگاه اول آنچه مسلم است اراضی مذکور بدون مجوز، تفکیک و ساخته شده و به لحاظ قانونی امکان ارائه خدمات به این املاک وجود نداشته و برخی از حکم های قضایی در خصوص تخریب بناهای ساخته شده غیر مجاز برای ساکنین صادر شده و برخی پرونده‌های قضایی ساخت و سازهای این منطقه در حال رسیدگی است.

پرواضح است که در ساخت و ساز بدون مجوز علاوه بر نبود نظارت کافی بر اصول مهندسی، معایب گذربندی و معابر و عدم رعایت حریم‌های خدمات زیربنایی نیز دست و پاگیر ساکنین خواهد بود و از این لحاظ منطقه باغتخت دچار چالشهای فراوانی است.

در این رابطه با رئیس بنیاد مسکن شهرستان نی ریز گفتگو کردیم، مبین می گوید: منطقه مذکور اساسا به دو روش مشمول ارائه خدمات می باشد، یکی اینکه درون محدوده شهر باشد و دوم اینکه روستا باشد و دارای کد روستا که در این منطقه هیچکدام از دو شرط محقق نگردیده و لذا قانونا هیچگونه عملیات عمرانی و خدماتی در این منطقه قانونی نمی باشد.

وی عنوان داشت: حدود چهار سال قبل نیز طرح شمول قانون روستا به این منطقه در کمسیون الحاق استانداری مطرح گردید که پس از بررسی مستندات و مراجعه به نقشه های هوایی، اعضا کمسیون طرح را رد نمودند.

بر اساس بررسی میدانی خبرنگار فارس، ماجرای اراضی معروف به باغتخت زمانی جالب می شود که طی صورت جلسه اضطراری میان فرمانداری، اداره آبفا، بنیاد مسکن و امور اراضی تصمیم گرفته می شود که به 40 خانوار ساکن در این منطقه به شرط اینکه دیگر ساخت و سازی در منطقه تا تعیین تکلیف نهایی قانونی صورت نگیرد انشعاب آب  و برق فروخته شود و این ماجرا سرآغاز شروع ساخت و سازهای بیشتر به امید چشم پوشی مسؤولین از تخلفات صورت گرفته و ساخت و ساز غیر مجاز می شود و اکنون بر اساس شنیده ها بیش از یکصد خانوار در این منطقه ساکن هستند.

صفی مدیر اداره برق شهرستان نی ریز در این خصوص می گوید بنا به قانون فروش برق غیر دائم به مشترکین و شورای وحدت رویه، در مقطعی که این قانون برقرار بود حدود 50 انشعاب به ساکنین ابن منطقه فروخته ایم و البته پس از آن به دلیل لغو قانون مربوطه حتی یک انشعاب وصل نکرده ایم، وی تاکید کرد هم اکنون نیز این انشعابات می بایست جمع آوری شوند اما به دلیل رعایت حال مردم تا تعیین تکلیف نهایی نسبت به این موضوع اقدامی نکرده ایم، هر چند علاوه بر 50 انشعاب فروخته شده در حال حاضر درخواست حدود 60 انشعاب دیگر به صورت راکد در بخش مشترکین داریم.

جالب تر اینکه تنها اداره خدمات رسانی که شاید از همان اول وارد این منطقه نشده اداره گاز است، و بر این اساس با خصوصی مدیر گاز نی ریز در این رابطه گفتگو نمودبم.

وی در خصوص چرایی عدم واگذاری انشعاب گاز به ساکنین منطقه عنوان داشت: اول اینکه ما در این منطقه نه زیر ساخت و نه حتی شاه لوله گاز داریم و دوم، طبق قانون برای واگذاری اشعاب نیاز است روستا یا شهر بودن این منطقه مشخص گردد تا اداره گازبتواند استعلامات قانونی را از ادارات مربوطه جهت اتصال انشعاب انجام دهد لذا ما درصورتی که این منطقه روستا تلقی گردد استعلامات خود را از بنیاد مسکن خواهیم گرفت و در صورتی که شهر تلقی گردد پیگیر استعلام از شهرداری خواهیم شد و لذا چون هویت این اراضی برای ما مشخص نیست تا تعیین تکلیف نهایی هیچ گونه خدمات قانونی نمی توانیم به اهالی منطفه ارائه نماییم.

برای مشخص شدن همه زوایای منطقه باغتخت باید دانست که اراضی موصوف در این منطقه همگی کاربری باغی زراعی دارند بنا به اظهار بصیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان هیچکدام تغییر کاربری در این اراضی داده نشده اند.

بصیری می گوید برای صدور مجوز ساخت و ساز در اراضی کشاورزی باید کمسیون تبصره 1 ماده 1 مجوز لازم را بدهد که در این مورد این مجوز صادر نشده و لذا بر اساس قانون پیگیری قضایی ساخت و سازهای غیر قانونی را انجام داده ایم و بسیاری احکام قطعی تخریب  صادر گردیده، البته 22 مورد ساخت و ساز در مزحله اولیه پی کنی و کرسی چینی نیز تا کنون توسط امور اراضی جهاد کشاورزی به استناد تبصره 1 و 2 ماده 10 قانون  تخریب و جمع آوری شده است.

از دیدگاه مدیر جهاد کشاورزی نیز تنها راه نجات این منطقه الحاق به شهر تحت عنوان شهرک منفصل یا  روستا شناخته شدن این اراضی است؛ در این خصوص نظر دلاور رئیس امور اراضی اداره جهاد کشاورزی نی ریز را نیز جویا شدیم.

دلاور نیز ضمن تایید سخنان  رئیس جهاد کشاورزی عنوان نمود: همه مشکلات این منطقه از صورت جلسه ای که در زمان فرماندار وقت صورت گرفت و جلو برخورد قانونی با متخلفین اولیه گرفته شد، شروع گردید و اکنون نیز امور اراضی معتقد است می بایست ضمن رعایت قانون و جلوگیری از توسعه و ساخت و ساز بیشتر فکری به حال اهلی ساکن در منطقه شود.

  رئیس شورای شهر نی ریز نیز در گفنگو با خبرنگار فارس شرایط منطقه باغتخت را اینگونه عنوان نمود: حلسات متعدی در خصوص رفع مشکل مردم این منطقه تا کنون برگزار کرده ایم و آخرین جلسه نیز حدود یک سال قبل در حضور فرماندار، نماینده مجلس، مسؤولین ادارات مربوطه و شهردار و شورای شهر برگزار گردید اما مشکل تا کنون حل نشده و مردم منطقه سردرگم هستند.

محمد شاهسوندی دلیل عدم امکان الحاق این منطقه به شهر نی ریز به صورت شهرک منفصل یا تحت هر عنوان دیگری را مالکیت بخشی از زمین باغتخت به اداره منابع طبیعی نامید و عنوان داشت: اگر این مشکل مرتفع گردد روند کار بسیار آسانتر جلو خواهد رفت.

اظهار بی اطلاعی شورای شهر از نامگذاری منطقه باغتخت به عنوان شهرک صدرا

رئیس شورای شهر نی ریز در خصوص چرایی نامگذاری منطقه باغتخت به عنوان شهرک صدرا در صورتی که شهرک سازی در این منطقه غیر قانونی و خارج از محدوده بوده، از این نامگذاری ابراز بی اطلاعی نمود و همچنین شایعه صدور پروانه ساخت برای تعدادی از ساختمانهای ساخته شده در منطقه باغتخت در سنوات گذشته را با توجه به استعلام از شهرداران سابق تکذیب نمود.

با توجه به توضیحات شاهسوندی در خصوص مالکیت بخشی از زمین باغتخت به نام اداره منابع طبیعی به سراغ جمالی رئیس اداره منابع طبیعی رفتیم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نی ریز در این خصوص گفت: اولا محدوده باغتخت در حریم زمین های اداره راه و شهرسازی قرار دارد اما فرایند اجرای مقررات این منطقه توسط اداره منابع طبیعی صورت می گیرد. در خصوص اراضی مذکور باید گفت: تا چند وقت پیش مشخص نبود این اراضی ملی هستند یا مستثنیات هر چند جهت ملی اعلام کردن زمین های این منطقه نقشه های هوایی دهه 40 مورد استناد قرار می گیرد و این موضوع دردسر جدیدی برا ساکنین بوجود می آورد چون در آن موقع هیچ گونه ساخت و سازی در منطقه وجود نداشته و می بایست اراضی به حالت قبل برگردند و این یعنی لزوم تخریب همه ساختمانهای منطقه.

وی در ادامه گفت: ما بالاخره توانستیم با پیگیری ها و نامه نگاری های مستمر و توضبح وضعیت منطقه برای مسؤولین استانی، اراضی منطقه را تعیین تکلیف نماییم و اراضی باغتخت طی دو پلاک شهرک صدرا 1 و شهرک صدرا 2 چه به صورت ملی و چه به صورت مسنثنیات مشخص گردیدند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نی ریز عنوان داشت: حالا دیگر در خصوص تعیین تکلیف به صورت روستا و یا الحاق به شهر در اختیار اداره راه و شهرسازی است که یا از طریق بنیاد مسکن و یا از طریق گنجاندن در طرح جامع شهر نی ریز، مشکل این  منطقه به طور کامل حل و فصل گردد و از نظر اداره منابع طبیعی دیگر هیچ گونه مشکلی در واگذاری این منطقه توسط راه و شهرسازی وجود ندارد.

همه پیگیری های ما به اداره را و شهرسازی ختم می شد، جایی که باید مقدمات حل مشکل این منطقه  چه از نظر روستا شدن و چه از نظر الحاق به شهر انجام شود.

در این خصوص یاراحمدی رئیس اداره راه و شهرسازی می گوید: برای الحاق این منطقه با توجه به تعیین تکلیف ملی یا مستثنیات اراضی باغتخت توسط اداره منابع طبیعی، شهرداری باید پیشنهاد شهرک صدرا را در بازنگری طرح تفصیلی جهت الحاق به محدوده شهر ارائه تا ان شاءالله در کارگروه های مرتبط ارائه و در صورت تصویب به محدوده شهر الحاق شود.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی نی ریز مهر 1395 تصویب شده و اردیبهشت 1397 ابلاغ گردیده و لذا از سال 1403-1404 می توان این طرح را بازنگری کرد.

سخنان یاراحمدی بیانگر این است؛ در صورتی که منطفه باغتخت بخواهد الحاق به شهر شود تا زمان قانونی فرارسیدن بازنگری، تصویب و ابلاغ طرح هنور دست کم سه الی 5 سال دیگر زمان نیاز است و این موضوع قطعا خوشایند ساکنین محروم از امکانات این منطقه نیست، لذا به نظر می رسد باید خارج از روال معمول و به صورت اضطراری مسؤولین مربوطه فکری به حال حل مشکل خود ساخته ای که دولتمردان و مسؤولین وقت شهرستان با چشم پوشی بر روی قانون ایجاد نموده اند بنمایند.

برای همین به سراغ بالاترین نهاد اجرایی شهرستان رفتیم تا بدانیم برای حل این معضل در کوتاه ترین زمان ممکن چه تدبیری اندیشیده شده است.

همه اقدامات غیر قانونی است

و اما تمام کننده داستانهای منطقه باغتخت معروف به شهرک صدرا از زبان میرزایی معاون عمرانی فرماندار نی ریز اینگونه است: اول اینکه زمین های منطقه باغتخت همگی زراعی و باغی است و هرگونه تفکیک و ساخت و ساز در آن غیر قانونی است و نباید در آن زمان مسؤولین وقت اجازه ساخت و ساز را در این منطقه میدادند.

وی ادامه داد: به هر حال بنا به ایجاد نقطه جمعیتی در این منطقه و ساکن شدن تعداد قابل ملاحضه ای از مردم، فرمانداری در سال 1395 برای بهره مندی حداقلی ساکنین این منطقه از امکانات با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یک کد آبادی با نام شهرک صدرا به این منطقه اختصاص داد و در سال 1396 بر اساس قانون مجازات استفاده کنندگان از انشعابات غیر مجاز طی صورت جلسه ای که انجام شد و حتی ثبت utm منازل با شرط جلوگیری از ساخت ساز بیشتر به ساختمان های بالای 60 درصد ساخت، تعدادی اشعاب آب و برق داده شد و پس از ان نیز دیگر به هیچ ساخت و سازی انشعاب واگذار نگردید چه اینکه اداره جهاد کشاورزی نیز با ورود به موضوع 22 مورد ساخت و ساز غیر مجاز در ابتدای مراحل ساخت را با حکم قانونی تخریب نمود.

معاون عمرانی فرماندار نی ریز ضمن تاکید بر اینکه ادامه این روند غیز قانونی تصرف و ساخت و ساز باید کنترل و متوقف گردد تا سودجویان و دلالان با سپر قرار دادن مردم محروم به فکر ثروت اندوزی خود نباشند اعلام نمود: با مهندس یوسفی فرماندار شهرستان و دکتر طهماسبی نماینده مردم در مجلس تا کنون جلسات متعددی برای حل مشکل چندین ساله این منطقه تشکیل داده اند.

به گفته وی، اخرین جلسه نیز با حضور همه مسؤولین مربوطه و فرماندار و نماینده مجلس در باغتخت و با حضور مردم به صورت هم اندیشی گرفته شده و لذا شهرداری نی ریز از منطقه مذکور نقشه برداری انجام داده و تمامی اسناد و درخواست افزودن این منطقه تحت عنوان محدوده منفصل طرح تفصیلی را تحویل اداره کل راه و شهزسازی داده اما تا کنون این اداره هیچ تعیین تکیلیفی مبنی بر پاسخ درخواست شهرداری اعلام ننموده است.

به گفته میرزایی تعیین کننده نهایی تکلیف این منطقه اداره کل راه و شهرسازی استان می باشد و فرماندار و نماینده مجلس در حال پیگیری این موضوع از استان هستند.

از سخنان مسؤولین مربوطه این گونه بر می آید که همه راه های تعیین تکلیف این منطقه ختم به اعلام نظر اداره کل راه و شهرسازی است و اینکه چرا اداره کل راه و شهرسازی اقدامی در این خصوص تا کنون ننموده سئوالی است که می بایست مسؤولان این اداره کل پاسخ دهند.

 به هر حال ساکنین منطقه باغتخت هر چند در اراضی غیر مجاز ساخت و ساز نموده اند اما وقتی چرایی این موضوع را بررسی می کنیم متوجه خواهیم شد که شاید کمترین تقصیر بر گردن مردمی که از  سر نا آگاهی از قوانین و قیمت پایین زمین در این منطقه ساکن شده اند می باشد.

بدون شک اگر از ابتدا تفکیک و فروش اراضی این منطقه و آغاز ساخت و ساز با مقاومت جدی مسؤولین و نهادهای مسؤول صورت نمی گرفت و با قدرت با متخلفان برخورد می شد چنین مشکل بزرگی امروز گرابانگیر شهرستان نبود.

زمانی که علاوه بر چشم پوشی به ساخت و ساز در منطقه غیر مجاز، مسؤولین وقت مجوز اتصال آب و برق به بخشی از اهالی می دهند پر واضح است که سایرین نیز تحریک به ادامه ساخت و ساز و تفکیک و واگذاری غیر قانونی می شوند و به جز اندکی که با سوء استفاده از این وضعیت در حال دلالی و خرید و فروش زمین هستند اکثر ساکنین این منطقه که اتفاقا از اقشار ضعیف و کم درامد جامعه نیز می باشند و از سر نا آگاهی با قوانین و صرفا به دلیل قیمت پایین زمین در اینجا سکنی گزیده اند و امروز با مشکلات زیاد جهت زندگی در منازلشان مواجهند.

حال با حضور بیش از صد خانوار در این منطقه و ایجاد نقطه جمعیتی قابل ملاحظه قطعا دیگر نمی توان مسیر تخریب منازل ساخته شده را در پیش گرفت و مدار پیگیری ها می بایست در جهت جلوگیری از تصرف و ساخت ساز غیر مجاز بیشتر، برخورد با دلالان و سودجویان و البته تغییر وضعیت این منطقه به محدوده منفصل به شهر یا به عنوان روستا قرار گیرد.

مسؤولین قطعا متوجه این موضوع هستند که تشنگی، سرما، گرما و هزار و یک مصیبت ناشی از نبود خدمات اولیه زندگی و بلایای طبیعی منتظر نمی ماند تا مثلا زمان بازنگری طرح جامع و تفصیلی شهر نی ریز چهار پنج سال دیگر فرا برسد، مشکل این منطقه می بایست به صورت ویژه و خارج از روال معمول دیده شود تا بتوان در کوتاه تربین زمان ممکن به نتیجه رسیده و مشکل مردم را حل نمود و لذا به نظر می رسد اداره کل راه و شهرسازی می بایست هر چه سریعتر در این خصوص بر اساس درخواستهای رسیده و نامه نگاریهای صورت گرفته از شهرستان تعیین تکلیف نماید.


لینک  مطلب در خبرگزاری فارس : 


https://www.farsnews.ir/fars/news/14011104000862

محمد مهدی توکل
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین