«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 08:52 - 2024 April 20
کد خبر: ۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
چندی پیش رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا تحلیلی از جامعه ایرانی ارائه کرد که با مرور اتفاقات اخیر بیش از پیش می‌توان به عمق نگاه درست آیت‌الله رئیسی و شناخت دقیق ایشان از مردم شریف ایران پی برد.
 
آیت‌الله رئیسی در این گفت‌و‌گو با مروری بر تاریخ سبک زندگی ریشه‌دار و تمدنی ملت ایران در قرون گذشته، عفاف و حجاب و رعایت حریم‌های لازم را جزوی لاینفک از باورهای عمومی معرفی و تأکید کردند «این مسائل را اصلاً کسی به آنها یاد نداده و تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید می‌دانند. این باورهای مردم است، شما ببینید زندگی مردم این مرز و بوم همواره این‌طور بوده یعنی در باور و اعتقادشان این قضیه ریشه دارد.» برخی رسانه‌های داخلی و معاند خارجی با توجه به حواشی پس از فوت مرحومه مهسا امینی، با متوسل شدن به حربه‌های تقطیع و تحریف، تلاش کردند تا این سخنان را محدود به بحث رعایت حجاب کرده و ماهی خود را در این آب گل‌آلود کشور بگیرند. اما گذشت زمان آن هم در کمتر از چند روز و مهار فتنه‌ای که در کشور به‌راه افتاده بود، نشان داد که رئیس‌جمهور چگونه در معرفی چهره‌ای غیر قابل خدشه و درست از ملت ایران موفق عمل کرده است.
 
در فتنه اخیر، محور عملیات روانی و میدانی دشمن برای همراه کردن مردم مسأله حجاب بوده است. موضوعی که دشمن در ظاهر تصور می‌کرد قابلیت بسیج عمومی مردم علیه نظام را دارد و به همین دلیل با همه توان و به میدان آوردن تمام ظرفیت داخلی و خارجی خود، به‌دنبال تحقق رؤیای شوم خود راه افتاد. اما علی‌رغم بی‌سابقه‌ترین عملیات روانی، عدم همراهی مردم که از همان روز اول اتفاق افتاد، نشان داد که ملت ایران همچنان برای دشمن شناخته نشده و به‌همین دلیل تمام تیرهای فتنه‌های آنان در سالیان اخیر به سنگ خورده است. این عدم همراهی ملت در خیابان، بسیار معنادار بوده و به‌نحوی دشمن را عاجز کرده که در این شب‌ها شاهد عجز و لابه و التماس برای همراه کردن مردم هستیم!
 
در تحلیل این عدم همراهی می‌توان ۲ دلیل را ذکر کرد:
۱. مردم ماهیت غیردلسوزانه این جماعت را شناخته‌اند و ممکن است نسبت به بسیاری از مسائل و نحوه حکمرانی و شیوه اجرای قوانین و... انتقاد داشته و معترض باشند اما هیچ‌گاه با این طیف همراه و همدل نمی‌شوند و با درک عمیق از بزرگترین و مهمترین شاخصه جمهوری اسلامی یعنی تأمین امنیت (آن هم در وسط بحران‌هایی که تمام کشورهای همسایه و... با آن مواجه هستند)، ثبات این امنیت را بر هر مسأله دیگری ترجیح می‌دهند.
 
۲. حجاب و آزادی پوشش مسأله‌ اول مردم نیست و اکثریت مردم با موضوع بی‌حجابی موافق نیستند. با وجود تبلیغات و ایجاد توهمات در فضای مجازی، مردم ایران چون ذاتاً متدین هستند؛ با بی‌حجابی و کمپین‌ها و جنبش‌های مترتب بر آن همراهی نمی‌کنند.
 
ممکن است بخشی از جامعه معتقد به این باشند که مواجهه‌ای با عدم رعایت حجاب صورت نگیرد یا اینکه با مدل برخورد گشت ارشاد مخالف باشند؛ ولی هنوز برای جامعه ایرانی بی‌حجابی جا نیفتاده و حداقل این مسأله آن است که با بی‌حجاب‌ها «همراه» نمی‌شوند.نمونه‌اش همین که در برخی کلانشهرها مانند تهران که بر طبل موهوم تمام شدن رعایت حجاب در آن کوبیده می‌شود، بسیاری از بانوان همچنان با پوشش روسری تردد کرده و استنکافی از استفاده از آن ندارند. دلیل این مسأله همان تحلیل دقیق و عمیق رئیس‌جمهور از سبک زندگی ریشه‌دار و تمدنی ملت ایران است. به این معنا که اولاً هنوز باورهای مذهبی در ذهن مردم ایران مؤثر بوده و ثانیاً به لحاظ عرفی هم گزاره غیرت بین مردان و گزاره عفت بین زنان قابل قبول هست.
 
مؤید اینکه رئیس‌جمهور در مصاحبه خود با شبکه امریکایی سی‌بی‌اس نه فقط بر مسأله حجاب بلکه «عفت و رعایت حریم‌های لازم» تأکید کردند؛ را می‌توان در کنش‌های مختلف جامعه ایرانی مشاهده کرد. در لغتنامه‌های مختلف مترادف کلمه «عفاف» با معانی‌ای چون «پاکدامنی، پرهیزکاری، شرم» تعریف شده است. در تشریح بهتر این مسأله باید گفت که شاید به‌زعم آنان‌که در آن‌سوی مرزها به استناد عدم رعایت حجاب از سوی بخشی از جامعه، مدعی مخالفت آنان با اساس زیست عفیفانه و در نتیجه مخالفت با حاکمیت را داشته باشند اما با کمی دقت در نوع نگاه این بخش از جامعه هم می‌توان تأیید کرد که بسیاری از مظاهر بی‌عفتی و رذائل اخلاقی مغایر با زیست عفیفانه (مانند برهنگی محض، روابط جنسی آزاد و بدون قید، همجنس‌بازی و...) که امروز به‌صورت پرحجم از سوی غربی‌ها در حال تبلیغ و ترویج است، حتی نزد این بخش از جامعه ایرانی نیز منفور و مذموم و بشدت محکوم می‌باشد که این مسأله ریشه در همان عفاف و پرهیزکاری و شرم جامعه ایرانی از آلوده شدن به این مسائل دارد.
 
برهمین اساس اکنون می‌توان بر این مسأله مهر تأیید زد علی‌رغم اینکه عامل اصلی اغتشاشات با دال مرکزی موضوع «حجاب» نتوانست بخش عظیمی از مردم را با خود همراه کند این است که جامعه ایرانی هنوز در کنه خود معتقد به این مسأله است یا لااقل هنوز از دل با بی‌حجابی کنار نیامده یا در کمترین حالت، با این نوع تفکر همدل نیست. ممکن است آنان را درک کند ولی همدل و هم‌قدم نمی‌شود. در جامعه‌ای که در کمتر از ۱۰ روز قریب به ۴ میلیون زائر اربعین‌حسینی و نزدیک به ۵ میلیون زائر ایام شهادت امام رضا(ع) را به خود می‌بیند، جامعه‌ای که بدون فراخوان عمومی شاهد حضور جمعیت بی‌نظیری در تهران برای برگزاری جشن عید غدیر در خیابان‌های تهران می‌باشد، مشخص است که اکثریت هنوز متدین هستند یا لااقل دارای باورهای مذهبی و زیست عفیفانه مؤثری می‌باشند‌.
 
طبیعی است در این جامعه، خیلی زود است که بخواهیم بگوییم قاطبه مردم با کمپین یا اعتراض بی‌حجاب‌ها همراه و همدل بشوند!
هرچند این سخنان رئیس‌جمهور در معرفی و ترسیم صحیح از زیست جامعه ایرانی به‌دلیل حاشیه‌سازی معاندین درست و دقیق تفسیر نگردید، اما اتفاقات روزهای اخیر و عدم همراهی مردم بار دیگر ثابت کرد که دشمنان ایران همچون ۴۳ سال گذشته باز هم در مواجهه با ایران اسلامی و مردم شریف آن، دچار خطای محاسباتی شده‌ و برای چندمین بار این مردم بودند که دشمن را ناکام گذاشتند.
کمال لظفی
منبع: رجا نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین