«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 09:35 - 2024 April 23
کد خبر: ۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳

مسئول مرکز جهادکشاورزی قطرویه گفت: كارگاه آموزشي كنترل آفت مگس مديترانه‌اي  ويژه اناركاران با حضور جمعي از بهره برداران در سالن جلسات این مركز برگزارشد.

به گزارش روابط‌عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، مجتبي شعاع اظهارکرد: این مگس از آفات مخرب جهاني است كه نسبت به ساير گونه‌هاي آن داراي دامنه ميزباني وسيعي می‌باشد و مي تواند بيشترين خسارت را به‌بارآورد.



 وي ابرازکرد:  انجير، انار، هلو، خرمالو، سيب زرد و مركبات از جمله ميزبان‌هاي مهم اين آفت هستند و تنها راه بسيار ساده و در عين حال اساسي و بدون هزينه براي مبارزه با مگس مدیترانه‌ای، برداشت ميوه هاي آلوده و دفن صحيح آن‌هاست؛چون ميوه رسيده در سر درخت يا پوسيده در پاي درخت بهترين ميزبان این آفت به شمار مي رود.

محمدرضا ايزدپناه معاون فني مدیریت جهاد كشاورزي نی‌ریز كه مدرس اين كلاس آموزشي بود نیز بيان‌نمود: مهيا بودن شرايط سبب مي‌شود تا حشرات و لارو اين آفت تا شش ماه زنده بمانند و روي ميوه‌هاي درختان لانه گزينند.

ایزدپناه تصریح‌کرد: اين آفت در صورت طغياني‌شدن تا 90درصد محصول را از بين مي‌برد و نصب تله‌هاي جلب‌كننده حاوي مايع سراتراپ، فرمون و سراتينكس براي شكار انبوه، طعمه‌پاشي باغ‌های آلوده با استفاده از پروتئين هيدروليزات و حشره كش مالاتيون، بیست تا بیست‌و‌پنج روز قبل از رسيدن ميوه، رعايت مسائل قرنطينه‌اي شامل عدم جابه‌جايي و نقل و انتقال ميوه‌هاي آلوده از باغ آلوده به ديگر نقاط، از نكات قابل توجه براي مقابله و جلوگيري از گسترش اين آفات است.

سيدابراهيم فقيهي
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین