«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 13:36 - 2024 March 28
کد خبر: ۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

مسئول مرکز جهادکشاورزی مشکان گفت: كلاس وبيناری "تلخي زدايي، شيرين كردن و توليد روغن زيتون در خانه"، با حضور 48 نفر از علاقه‌مندان و با تدريس زهره صداقت كيش كارشناس ارشد باغباني این مركز در محل كتابخانه عمومي كوثر به صورت وبيناري برگزارشد.


به گزارش روابط‌عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، شهرام معتمدی اظهارکرد: باتوجه به نقش و جايگاه ميوه زيتون و روغن زيتون در كاهش بيماري هاي قلبي و عروقي لازم است در سبد غذايي خانواده ها مصرف اين ميوه قرار گيرد.

وی افزود: در كشورهاي حاشيه درياي مديترانه به دليل مصرف بالاي روغن زيتون در مقايسه با كشور آمريكا ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي بسيار پايين است.

او ادامه‌داد: روغن زيتون با افزايش ميزان كلسترول خوب HDL موجب كاهش رسوب كلسترول در ديواره رگها شده و از اين طريق ميزان رخداد بيماري قلبي و عروقي را كاهش مي دهد.

معتمدی تصریح‌کرد: زمان برداشت ميوه زيتون بر اساس نوع فرآوري (كنسرو يا روغن) متفاوت است و براي تهيه كنسرو زيتون بايد ميوه را در مرحله سبز كمرنگ و براي تهيه روغن در زماني كه ميوه به رنگ مشكي درآمده است؛ چيده شوند

این کارشناس گفت: براي تعيين زمان مناسب برداشت ، ميوه در مرحله سبز كم رنگ را بين انگشت شست و اشاره گرفته به نحوي كه ته ميوه به سمت بيرون باشد؛ با فشار زياد دو انگشت چنانچه شيرابه سفيد رنگي از ته ميوه خارج شود نشانه زمان چيدن ميوه براي تهيه زيتون كنسروي است؛ اگر باكمترين فشار شيرابه خارج شود ميوه زياد رس شده و مناسب برداشت نيست و اگر اصلا شيرابه خارج نشود ميوه كال و نارس است و بايد هنوز سردرخت باقي بماند.

وی اظهارکرد: براي تعيين زمان برداشت ميوه مناسب روغن گيري بايد 70 درصد ميوه هاي سردرخت مشكي و 30 درصد باقيمانده سبز كمرنگ باشند.

او ابرازکرد: در تهيه زيتون كنسروي سنتي از نمك و سركه و در تهيه زيتون كنسروي صنعتي از سود استفاده مي شود كه در صورت استفاده از سود بايد دستورالعملها به دقت رعايت شود تا ميزان سود باقيمانده در ميوه به كمترين حد خود برسد.

سيدابراهيم فقيهي
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین