«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 10:49 - 2024 July 27
کد خبر: ۱۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان بیان داشت: عملیات گرده افشانی درختان انجیر (بَردهی) در بزرگترین انجیرستان دیم دنیا آغاز گردیده و این امر از اوایل خردادماه تا اوایل تیرماه در سطح 22هزار و 500هکتار باغات بارور انجام می گردد.

مهدی اعیان منش سطح باغات بَرانجیر شهرستان را بالغ بر 650 هکتار مثمر و غیر مثمر اعلام کرد و گفت: عمده درختان برانجیر در منطقه ایج استهبان قرار دارند و سالانه بین 950 تا 1100 تن بَرانجیر با ارقام: پوزه دمبالی، دانه سفید، خاکستانی و جوهری در شهرستان تولید می شود. اعیان منش عنوان کرد: در بازه زمانی گرده افشانی، بزرگترین بازارچه توزیع و فروش بَرانجیر در این شهرستان برپا می گردد و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و شرکت های وابسته در این بازار برای ارائه مشاوره در زمینه انتخاب رقم مناسب بَرانجیر، راه های کنترل آفت بَرانجیر، شناسایی زنبور قرمز مُخل عملکرد زنبور بلاستوفاگا و سایر آموزش های لازم مستقر می شوند. این مقام مسئول گفت: در فرایند گرده افشانی انجیر، دانه گرده از میوه بهاره ی درخت بَرانجیر، به محصول تابستانه درخت انجیر خوراکی، توسط زنبور بلاستوفاگا منتقل و عملیات لقاح انجام می گیرد و انتخاب مناسب بَرانجیر و زمان بردهی می تواند تاثیر بسیاری بر میزان و کیفیت محصول برداشتی داشته باشد. مدیر جهاد کشاورزی استهبان بیان داشت: بهترین زمان برَدهی ساعات خنک روز مانند صبح زود یا عصر در دمایی بین 25 تا 27 درجه است و درجه حرارت بالا، فعالیت زنبور بلاستوفاگا را کم کرده به نحوی که به ازای هر سه درجه افزایش دما ۲۰ درصد از عمر زنبور بلاستوفاگا کاسته می شود. وی افزود: یکی از عوامل مهم در گرده افشانی موفق، اندازه قطر میوه خوراکی است و در شرایطی که سایز میوه ۹تا ۱۳ میلی متر باشد، استیول میوه باز بوده و زنبور بلاستوفاگا به راحتی می تواند به داخل میوه رفته و عملیات گرده افشانی را انجام دهد.
عبدالمطلب نگهداری
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین