«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 23:57 - 2024 April 19
کد خبر: ۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
پاسخی به بیانیه انتقادی خانه سینما؛
به دنبال پایان مماشات با سینماگرانی که با دهن کجی به قوانین کشور و تحریک مردم در تشدید آشوب‌های اخیر نقش داشتند؛ خانه سینما طی بیانیه‌ای تند و تیز با تهدید به اعتصاب آزادی سینماگران بازداشت شده را خواستار شده است.
در روزهایی که مماشات با سینماگران قانون‌شکن پایان یافته است و عده‌ای از آنان بازداشت شده‌اند؛ خانه سینما در بیانیه‌ای تند و تیز به بازداشت بازیگران و حواشی ایجاد شده این روزها واکنش نشان داد. خانه سینما در این بیانیه با تهدید به اعتصاب، خواستار آزادی سینماگران زندانی شده است. این در حالی است که فعالیت اخیر بسیاری از سینماگران در فضای مجازی اتهامات متعددی را متوجه آنان می‌کند. از اظهارنظرهای بی‌اساس و انتشار مطالب دروغین از سوی آنان تا کشف حجاب و دهن کجی به قوانین رسمی کشور که سهم قابل توجهی در تحریک مردم داشته و باعث ادامه یافتن آشوبی شده است که حال این روزها تهدیدی جدی‌ برای امنیت کشور است. طبیعی است که قانون‌شکنی بی پاسخ نخواهد ماند و در این مورد فرقی بین هنرمند و غیر هنرمند نیست.

 
در متن بیانیه اخیر خانه سینما آمده است: «خانه سینمای ایران در اعتراض به ادامه خشونت‌ها علیه مردم ایران و بدلیل احضار و بازداشت پی در پی اعضا خود هشدار می‌دهد در صورتی که  تهدیدها و بازداشت‌ها پایان نیافته و سینماگران بازداشت شده آزاد نشوند، از اعضا خود خواهد خواست دست به اعتصاب زده،  از  همکاری با پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی خودداری کرده و در برابر سازمان سینمایی تحصن کنند. 
 
در چند روز گذشته علی رغم رایزنی‌های خانه سینما  و اعلام پیگیری سازمان سینمایی برای آزادی سینماگران نه تنها نتیجه‌ای بدست نیامد که منجر به احضارها و بازداشت‌های جدیدی هم شد. خانه سینما اتهام‌هایی نظیر «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی»، «نشر اکاذیب» و «همراهی با رسانه‌های بیگانه» که به سینماگران منتسب می‌شود را غیرواقعی دانسته و معتقد است  سینماگران  تنها تاوان مدیران کارنابلد را می‌دهند که در این سالها امکان گفتگو و مکالمه واقعی با مردم را ایجاد نکرده‌اند. زندان جای هنرمند نیست و هیچ کس بدلیل ابراز عقیده نباید در زندان بماند.»
 
شاید بتوان کل این بیانیه را در جمله پایانی آن خلاصه کرد؛ «زندان جای هنرمند نیست». این چکیده تمام چیزی است که خانه سینما برای آن گرد و خاک به پا کرده است. اما این جمله باید به گونه دیگری اصلاح شود. «زندان جای هنرمند نیست مگر آن که قانون‌شکنی کند». بله هیچ قشری از جامعه در برابر قانون مصونیت ندارند و در این موضوع فرقی بین سینماگری که چند میلیون دنبال‌کننده در فضای مجازی دارد با دیگر افراد جامعه نیست و همه در برابر قانون یکسان هستند. فعالیت بسیاری از سینماگران در هفته‌های گذشته این قانون‌شکنی و اتهاماتی که خانه سینما سعی در تکذیب آن دارد را تایید می‌کند. همچنین خانه سینما در جایگاهی نیست که تعیین کند چه امری قانون‌شکنی هست و چه امری قانون‌شکنی نیست!
 
آتش آشوب‌های اخیر در کشور درست زمانی شعله‌ور شد که سلبریتی‌ها از جمله سینماگران بدون آن که از صحت و سقم چگونگی فوت مهسا امینی آگاه شوند شروع به دروغ‌پراکنی در فضای مجازی کرده و فوت او را به گردن نیروی انتظامی انداختند. در ادامه و با روشن شدن موضوع توسط پزشکی قانونی، آن‌ها نه تنها از موضع خود پایین نیامدند بلکه به نشر اکاذیب ادامه داده و مردم را مستقیم یا غیر مستقیم دعوت به آشوب کردند. از کشف حجاب و دهن کجی به قانون رسمی کشور تا اظهار نظرهای احساسی و بی‌اساس و بعضا فراتر از آن انتشار اخبار دروغی که رسانه‌های معاند در جهت تشدید آشوب‌های کشور منتشر می‌کنند، باعث تحریک مردم و ادامه ناامنی و اغتشاش در کشور شد.
 
از جمله این نشر اکاذیب می‌توان به موارد متعددی از کشته‌سازی‌های دروغینی  اشاره کرد که با هدف جریحه‌دار کردن احساسات مردم به پای جمهوری اسلامی نوشته شد.
 
«کیان پیر فلک» یکی از نمونه‌هایی است که در روزهای اخیر سلبریتی‌ها و از جمله سینماگران در فضای مجازی اصرار دارند شهادت او را به جمهوری اسلامی نسبت دهند. حال آن که فیلم ضبط شده از روز حادثه  و اظهارات خانواده‌اش شهادت او توسط تروریستان را ثابت می‌کند. کیان پیر فلک در آتشی سوخت که بسیاری از همین سینماگران در شعله‌ور شدن آن نقش موثری داشته‌اند. حال با این اوصاف باید دید خانه سینما با چه استدلالی اتهاماتی نظیر «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» را تکذیب می‌کند.
 
در جای دیگری از این بیانیه، خانه سینما از اعتصاب و تهدید به عدم همکاری با پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی صحبت به میان آورده است. این در حالی است که در سینمای ورشکسته این روزها که با کم‌ترین اقبال از سوی مخاطبین مواجه است صحبت از اعتصاب مضحک به نظر می‌آید. مردم واقعیات زندگی خود را در سینما نمی‌یابند و فیلم‌های سیاه اجتماعی، غالب آثار سینمای ایران را تشکیل می‌دهند که مخاطب تمایلی برای تماشای آن‌ها ندارد. این وضعیت ماحصل تولیدات همین سینماگرانی است که امروز خانه سینما به نمایندگی از آنان بیانیه می‌دهد و تهدید به اعتصاب می‌کند. شاید اعتصاب و عدم همکاری آنان فرصتی برای حضور نیروهای جوان و با انگیزه‌ای شود که در بهبود شرایط اسفناک این روزهای سینما موثر افتد. اما پرواضح است که این اعتصاب و عدم همکاری، در حد تهدید باقی خواهد ماند. همچنان که در همین روزهایی که سینماگران در فضای مجازی  مردم را دعوت به اعتصاب می‌کنند خود مشغول کار در پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی هستند آن هم در سکوت کامل رسانه‌ای!
 
بیشتر بخوانید:
 
آشوب‌های اخیر، ضربات جبران‌ناپذیری را به کشور  وارد کرد. ناامنی‌های ایجاد شده سبب شد دشمنان این خاک از فرصت به وجود آمده استفاده کنند و نتیجه آن شد ریختن خون افراد بی‌گناه در وقایعی چون حادثه تروریستی شاهچراغ، ایذه، اصفهان و... . در این میان هر کس که به طریقی در شکل‌گیری این وضعیت نقش داشته است باید در برابر قانون پاسخگو باشد فارغ از آن که از چه صنف و در چه جایگاهی است.  
 
منبع: رجا نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین