«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 03:42 - 2024 March 29
کد خبر: ۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
به بهانه سی و ششمین سالگرد ارتحال عالم ربانی ، مجاهد نستوه ، آیت الله حاج سید محی الدین فال اسیری

امام خمینی (ره):

حضرت مستطاب سید العلماء الاعلام و حجه الاسلام آقای حاج سید محیی الدین فال اسیری دامت برکاته از اعاظم علمای اعلام و مجاهدین عظام می‌باشند



کم نیستند عالمانی شجاع و بزرگ در مذهب شیعه که منشاءخدمات، ثمرات و افتخارات فراوانی بوده‌اند. عالمانی بلیغ و مجتهد و آگاه به زمان که در برابر زیاده خواهی‌های قوم کفر و نفاق مردانه ایستادند و مدافع عزت و حریت مسلمین شدندکه نمونه‌ای از آن را با عنوان گوشه‌ای از زندگی سراسر نور و برکت دو تن از عالمان حلقه و زنجیره‌ی حبل‌المتین الهی را که در عین توان تکاثر، به دلیل ملبس بودن به لباس علم و دین توأم با عمل و تقوی، هنگام کوچ از دنیای خاکی به ملکوت اعلی هیچ اندوخته‌ی مادی و دنیوی از خود به یادگار نگذاشتند و تنها یادگارشان باقیات الصالحاتی بودکه دراین مقاله به گوشه‌هایی از آن خواهیم پرداخت .


مرحوم آیت ا…حاج سیدمحی فال اسیری در چهارم ماه مبارک رمضان سال 1319 هجری قمری مطابق با1280 هجری شمسی در شهر شیراز در خانه‌ی علم و تقوی متولد شدند.

تحصیلات مقدماتی خود را در حیات پدر آغاز نموده و به زودی به مرحله‌ی شایسته‌گی حضور در حوزه‌ی درس استاد بزرگ و مجتهد پرور شیراز آیت‌الله میرزا محمد صادق، آیت‌الله شیخ علی ابیوردی و… رسید و تا اخذ درجه‌ی اجتهاد از مراجع و اساتید بزرگ زمان خویش مانند مرجع عالیقدر تقلید مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانیقدس‌سره که مقامات علمی وتقوای ممتاز و توفیق کم نظیر ایشان را کتباً تایید نموده‌اند، پیش رفت.

ایشان سال‌ها در مسجد وکیل شیراز (همانند پدرشان آیت ا…حاج سید محمد و پدربزرگشان حاج سید علی اکبر فال اسیری که صاحب رسا له‌ی عمليه و جایگاه مرجعیت بوده و حدود الهی را در شیراز اجرا می‌نمود) به اقامه جماعت و بیان احکام و ترویج اسلام اشتغال داشتند.

همراه با روي كار آمدن رضاخان پهلوی(میرپنج) که پس از چند سال ماهیت ضد دینی وسکولار خود را نمودار و به تدریج فشار به روحانیت و شعائرمذهبی وحجاب و عفاف را به حد اعلا رسانید ایشان به خاطر حفظ و ترويج دین اسلام، هجرت از شهر شیراز به روستای بیضاء را بهترین گزینه دیدند و از آنجا با تقاضاي جمعي از اهالي ابتدا سه سال در مشکان ماندند و آنجا را پایگاه خویش قرار دادند و سپس با تقاضاي جمعي از معمرين و متدينين به نی‌ریز آمدند و جلسات بحث علمی با بهائیت را شروع کردند.

با حضور ایشان به تدریج عوامل فرقه بهائیت تضعیف و با ورود فرزندشان مرحوم آیت ا…حاج سید فخرالدین فال‌اسیری قدس سره که پس از سال‌ها تلمذ در محضر اساتید بزرگی همچون آیت ا…العظمی بروجردی، امام خمینی، علامه طباطبائی، به امر امام خمینی قدس‌سره وآیت ا… العظمی گلپایگانی قدس‌سره جهت معاونت و یاری پدر به نی‌ریز آمدند و تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در کنار هم به مبارزه پرداختند ،موفق به تطهیر شهر از لوث وجود بهائيت شدند. در این فاصله ی قریب به چهل سال پندهای عملی در زندگانی آیات فال‌اسیری دیده می‌شود که بیان آن‌ها آموزنده است:

1- در طول مبارزات آیات فال اسیری هرگز از زور و فشار استفاده نشد و فقط با روش‌های منطقی از قبیل بحث مستدل و روشنگری فریب خوردگان و غافلان را هدایت و به دامان اسلام برگرداند.

2- در طول زندگی قبل و بعد از انقلاب هرگز چاپلوسی تملق و گزافه‌گوئی از این دو عالم فرزانه دیده نشد.

3- با وجودی که امکان جمع مال برای هر دو بزرگوار فراهم بود هرگز در این راه گام ننهادند و هر دو بزرگوار پس از ارتحال نه تنها از خویش متاع دنيوي به جا نگذاشتند بلکه مانند اجداد طاهرین شان بدهکار هم بودند(یا علی…انت تقضی دینی…)

4- مرحوم آیت ا… حاج سیدفخرالدینقدس سره ما هنگام ورود به مجلس شورای اسلامی یک پیکان سواری داشتند ولی پس از اتمام نمایندگی به خاطر هزینه‌ی سفرهایی که برای سرکشی و… می‌رفتند بدون ماشین از مجلس خداحافظی کردند.

5- در پرونده‌ی زندگانی حضرات آیات فال اسیری قدس سره ما هرگز نگرش تک بعدی دیده نمی‌شود مثلاً همان‌گونه که به ساخت و تجدید بنای مساجدی از قبیل مساجدجامع مهدی، ولی‌عصر، امام صادق، امام جواد، ابوالفضل و… اهمیت داده و اهتمام داشتند درساخت غسال‌خانه‌ها (که در بسیاری از نقاط شهرستان اموات را در جوی آب‌های جاری غسل می‌دادند و مشکل بهداشتی ایجاد می‌کردند) حمام عمومی در روستاها و مدارس نیز نقشی فعال داشتند و هم چنین در باب مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیرجامعه تعدادی منزل ساختند و تحویل دادند که با گذشت چندین دهه هنوز موجودند و یا در باب اشتغال مردم که در زمان طاغوت ایشان قسمت‌هایی از جنگل مشکان را بین اهالی تقسیم و روش پیوند را آموزش دادند که حتی هم اکنون نیز یکی از موارد مهم درآمد اهالی از همان است. در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی که نی‌ریز از ابتدائی‌ترین امکانات بهداشتی درمانی محروم بود و تنها مرکز درمانی شهرستان یک بهداری بود، مرحوم آیت ا… حاج سید فخرالدین قدس‌سره بیمارستان ولی‌عصر را با کمک مؤمنین و حمایت‌های مرحوم آیت ا… حاج سید محی الدین قدس‌سره و آیت ا…شهید دکتر بهشتی (که در آن ایام در آلمان بودند) تأسیس، تجهیز و راه‌اندازی کردند که این باعث شد دولت وقت در مقابله با آن اولاً ساختمان شیر و خورشید واقع در بلوار ولی‌عصر(هلال احمر) را بسازد و سپس بیمارستان شهدا را.

6- مبارزه با بدعت‌ها: در روزهای تاسوعا وعاشورای حسینی دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی برای عرض تسلیت به منزل خان می‌رفتند که این سنت غلط را ایشان از بین بردند و از آن زمان قرار شد دسته‌جات عزادار برای عرض تعزیت و عزاداری به خانه‌ی علماء به عنوان نماد تداوم خط ابا عبدا…الحسینعلیه السلام بروند.

7- احیاءسنت‌های فراموش شده: اهتمام به نماز صبح، برقراری دعای ندبه با شروع از منزل خودشان، برگزاری دعاهای کمیل، سمات، ابوحمزه، جلسات قرائت قرآن، بیان احکام و… برگزاری اولین و بزرگترین جشن نیمه‌ی شعبان در حوزه‌ی علمیه‌ی امام مهدی با حضور علمای بزرگ استان از قبیل آیت‌الله محلاتی، آیت ا…شهید دستغیب، مرحوم آیت ا…نسابه، مرحوم آیت ا…حاج سیدحسام الدین فال اسیری، مرحوم آیت ا… حق شناس، مرحوم آیت ا… آیت اللهی، آیت ا… ارسنجانی و

8- ممنوع کردن معامله و ازدواج بین بهائی و مسلمان که متأسفانه رایج شده بود.

9- یکی ازخوانین گوسفندی به رسم هدیه توسط نوکر خود برای مرحوم آیت الله حاج سید محی الدین می‌فرستد ایشان که با زکاوت خود دریافتند شبهه‌ی تطمیع در کار است 2 برابر قیمت گوسفند را به نوکر خان انعام دادند تا احساس برتری خان در مقابل علماء را در هم شکند.

آیت الله حاج سید محی الدین فال اسیری پس از عمرى کوشش در راه احیا و اعتلاى سنّت رسول اکرم (ص) و اهل‏بیت(ع) و ارشاد خلق و تعلیم و تربیت مریدان و مبارزه انقلابی با رژیم ستم شاهی پهلوی ، در ۱۱ شهریور ماه سال ۱۳۶۴ ش. مطابق با ۱۷ ذى الحجه سال ۱۴۰۵ ه . ق در سن ۸۶ سالگى درنی ریزوفات یافت و در شبستان مسجد جامع مهدى (عج) به خاک سپرده شد.

گفتنیست پس از آیت الله حاج سید محی الدین فال اسیری فرزند ایشان آیت الله حاج سید فخر الدین فال اسیری و پس از ایشان آیت الله حاج سید مهدی فال اسیری سردمدار جبهه ولایتمداران ، انقلابیون و ارزشمداران شهرستان نی ریز بوده و هستند .

روحانیتی که با صدق کلام و گفتار و حرکت در مسیر ولایت و رهبری ، امام زمان خویش را یاری می رسانند و در مقابل فتنه ها گوش به فرمان ولایت فقیه ، بصیر و انقلابی عمل کرده و از این رو جایگاه و مقبولیت ویژه ای در میان مردم شریف شهرستان نی ریز دارند .


نامه ای از امام خمینی به آیت الله سید محیی الدین فال اسیری

 بسم الله الرحمن الرحیم

بعرض می‌رساند مرقوم محترم که حاکی از سلامت وجود شریف و تفقد از حقیر بود موجب تشکر گردید؛ سلامت و سعادت جنابعالی را از خداوند تعالی مسئلت می‌نماید. امید است انشاء الله با ادعیه خالصه جنابعالی و همت و اقدامات آقایان بتوانیم دفاع از حریم اسلام و قرآن کریم بنمائیم. آنچه از رفتار و اعمال دولت حاضر، ظاهر می‌شود بنا دارند احکام اسلام را یکی بعد از دیگری تغییر دهند چنانچه از تصویب‌نامه‌ها و طرح‌های آنها ظاهر است. آقایان باید در آگاه نمودن ملت کوشش فرمایند به‌هر وسیله که برایشان امکان دارد. مرجو آنکه در مظان استجابت دعوات منظور نظر شریف باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

روح الله الموسوی الخمینی




اجازه نامه امام خمینی به آیت الله سید محیی الدین فال اسیری

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلوه و السلام علی محمد و آله الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین
و بعد حضرت مستطاب سید العلماء الاعلام و حجه الاسلام آقای حاج سید محیی الدین فال اسیری دامت برکاته که از اعاظم علمای اعلام و مجاهدین عظام می‌باشند از قبل حقیر مجازند در تصدی امور حسبیه و شرعیه که تصدی آن در عصر غیبت ولی امر عجل الله تعالی فرجه الشریف از مختصات فقیه جامع الشرایط است؛ فله التصدی لما ذکر مع مراعات الاحتیاط.
و نیز جناب ایشان وکیل اینجانب هستند در اخذ سهمین مبارکین و سایر وجوه شرعیه و صرف آن در مصارف خودشان به نحو اقتصاد و ایصال بقیه سهم سادات را عجل مقرر خود و صرف نصف از سهم مبارک امام را در محل برای علو کلمه اسلام و ایصال بقیه را نزد حقیر برای اقامه حوزه علمیه و اوصیه دامت افاضاته بما اوصی به السلف الصالح من ملازمه التقوی و التجنب عن الهوی و التمسک بعروه الاحتیاط فی امور الدین و الدنیا و ارجو من جنابه الا ینسانی من صالح دعواته و السلام علیه و علی عباد الله الصالحین و رحمه الله و برکاته
بتاریخ ۵ محرم الحرام ۱۳۸۳
روح الله الموسوی الخمینی

منبع : پایگاه اطلاع رسانی حضرات آیات فال اسیری - وب سایت دانشنامه مشاهیر نی ریز
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین