«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 05:06 - 2024 April 19
کد خبر: ۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نای ذی نیوز :
شالوده حضورصنعت فولاد از حدود 15 سال پیش در شهرستان نی ریز زده شد . حضوری که با سر و صدای بسیاری آغاز شد اما در ادامه با گذشت بیش از ده سال پروژه تقریبا راکد مانده بود و پیشرفت چندانی نداشت ، در این زمان هلدینگ سرمایه گذاری غدیر با خرید سهام شرکت ملی فولاد ایران گامی مهم در توسعه و تکمیل این صنعت تقریبا نیمه تعطیل برداشت و با حضور قدرتمند و گسیل سرمایه سهامدارانش موفق به تکمیل و راه اندازی مجتمع بزرگ صنعتی فولاد غدیر نی ریز شد . 


در آن زمان هنوز سخنی ازدرآمدزایی شرکت فولاد غدیر نبود و هر چه بود سرمایه گذاری از طرف هلدینگ غدیر جهت تکمیل پروژه به امید درآمدزایی  برای سهامداران و مالکان شرکت بود و حاصل این سرمایه گذاری در نهایت منجر به تولید ثروت در سطح شهرستان و اشتغال بکار حدود 90 درصدی تعداد نیروهای جوان بومی شهرستان،  مورد نیاز مجتمع فولاد غدیر شد .

اتفاقی میمون و مبارک که حداقل در شروع کار نور امید به آینده را در دل عده ای جوان شاغل بکار در مجتمع و خانواده هایشان روشن نمود . 

در ادامه البته هر چه شرکت فولاد غدیر نی ریز بیشتر توسعه یافت و به رشد بلوغ بیشتری رسید منفعت حضورش در شهرستان نی ریز بیشتر نصیب مردم شهرستان شد .

 هرچند مردم شهرستان در توقعی بحق و منصفانه خواستار اجرای بیشتر تعهدات مسئولیت اجتماعی در جهت رفع محرومیت از منطقه که ازاهداف اصلی و اولیه استقرار صنعت فولاد در شهرستان بود داشته و دارند اما در این میان باید با دانستن واقعیتهای شرکتهای بزرگ صنعتی ضمن پافشاری بر حقوق حقه شهرستان مراقب ماهیگیری افراد سودجو و منفعت طلب که بر احساسات پاک مردم موج سواری می نمایند تا از ازآب گل آلود ایجاد شده طعمه خود را صید کنند، بود .

بطور مثال در هفته های  اخیر و پس از اظهارنظرات بجا وشایسته مسئولین  ، فرماندار و نماینده محترم مجلس در خصوص  موضوع آزمون استخدامی شرکت فولاد غدیر نی‌ریز و حتی پیام دکتر مصطفی پور در خصوص دقت حداکثری در سلامت انتخاب شایستگان در آزمون استخدامی، در شبکه‌های اجتماعی عده ای با دامن زدن به مسائل اختلاف افکنانه منطقه ای ، مسائل معیشتی و حتی مسائل سیاسی به بهانه حق خواهی، بنظر میرسد پشت پرده به دنبال سهم خواهی ناشی از ایجاد فشار بر شرکت فولاد غدیر می باشند .

مردم عزیز وشریف شهرستان نی ریز ضمن اینکه اشتغال افراد بومی را در شرکت فولاد حق خود میدانند و این خواسته کاملا بحق و محترم می باشد باید در این خصوص توجه داشته باشند که شرکت فولاد غدیر علی رغم اینکه میتوانست بعنوان یک شرکت خصوصی نیروهای مورد نیاز خود را فارغ از بومی یا غیر بومی بودن کاملا اختیاری جذب نماید، علاوه بر برگزاری آزمون، با عقد قراداد با دانشگاه شیراز بعنوان یکی از معتبرترین دانشگاههای کشور و حضور ناظرین ویژه در برگزاری آزمون و حتی فیلم برداری از کل جلسات آزمون مصاحبه بعنوان سند، حداکثر شفاف سازی لازم را در این خصوص انجام داد تا به مردم شهرستان خصوصا متقاضیان اشتغال در شرکت، نهایت احترام را گذاشته باشد و این واقعیتی است که همگان باید بپذیرند ،حال اگر عده ای باز هم فریاد عدم اطمینان از برگزاری آزمون و خیال ناراحت از گزینش افراد را سر میدهند باید ریشه این انتقادشان را در مسائلی خارج از موضوعات فوق الذکر پیگیری نمود و البته مردم شریف شهرستان نی ریز بسیار بهوش و بصیر مسائل را رصد خواهند نمود و در دام سهم خواهان که به بهانه حق خواهی از اعتبار مردم هزینه میکنند نخواهند افتاد .

با این وجود مدیران فولاد غدیر نی ریز ثابت کرده‌اند که به عهد خود برای توسعه اشتغال در منطقه پایبند هستند و همانطور که عنوان شد با برگزاری آزمون استخدامی نشان داده‌اند در جذب نیروهای مورد نیاز خود نهایت دقت را دارند  و ان شاءالله در یک فرایند شفاف به انتخاب دست خواهند زد و البته نهادهای نظارتی مسئول نیز  قاطعانه در این خصوص وظایف ذاتی خود را به نفع مردم انجام خواهند داد .

طبیعی است که جذب تعداد زیادی نیرو برای یک پروژه صنعتی نیازمند دقت در گزینش افراد اصلح به همراه فراهم آمدن شرایط است.

 در حال حاضر که راه‌اندازی فاز جدید این کارخانه بدلایل تاخیر در ترخیص تجهیزات تخصصی وارداتی و مشکلات شبکه برق دچار تاخیر شده است لازم است با صبوری و بدون دامن زدن به حاشیه ها منتظر ماند تا ان شاءالله در هفته های آینده که شرایط برای تکمیل پروژه و بکارگیری نیروهای آزمون داده و انتخاب شده مهیا شد نسبت به استخدام نیروها اقدام شود وان شاءالله شاهد خوشحالی وامیدواری خیل کثیری از جوانان شهرستان و خانواده هایشان باشیم . 

مردم ما میدانند واقعیت آن است که شهرستان نی‌ریز علی رغم وجود منابع و سرمایه های خدادادی همیشه از عدم سرمایه گذاری مناسب در زمینه‌های صنعتی و زیرساختی و خروج بدون فراوری مواد خام معدنی رنج برده است و اکنون که پس از سال‌ها، حضور و توسعه یک صنعت مادر در منطقه را شاهد هستیم و بعضا  مطالبات متعددی از عامه مردم و برخی افراد صورت میگیرد باید مراقب بود این مطالبات که بسیاری از آنان شاید به حق باشد، نباید باعث شود که واقعیات ندیده گرفته شده و راه برای حضور سرمایه گذاران جدید در منطقه سخت و دشوار شود.

 بی تردید شرکت فولاد غدیر نی ریز، بعنوان یک سرمایه ملی و با بهره‌گیری از منابع مالی سهامداران خود در این منطقه تاسیس و راه‌اندازی شده است. آن چه اکنون در میان برخی هیاهوها فراموش شده، به نوعی بی توجهی  به اصل حفظ سرمایه و سود سرمایه گذاران در یک فعالیت اقتصادی است که البته این اصل مهم  ادامه حضور این غول صنعتی استان فارس را در شهرستان نی ریز برای سهامدارانش توجیه میکند . 

گرچه هدف راه‌اندازی چنین طرح‌هایی در مناطق کم برخوردار، افزایش توانمندی مناطق، بهبود شرایط اشتغال و توزیع ثروت در این نقاط بوده است ولی نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاران این طرح که با سرمایه سهامداران خود شامل بازنشستگان و شاغلان نیروهای مسلح فعالیت صنعتی مینمایند، باید ضمن حفظ ارزش سرمایه خود، به کسب سود نیز بیندیشند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که کلیه منابع مالی این طرح ها به مسائل منطقه‌ای اختصاص یابد همانطور هم که البته مدیران این شرکت صنعتی نیز نباید فراموش کنند حداکثر مسئولیت اجتماعی ممکن مطابق قانون و مطابق با هدف از احداث این شرکت  صنعتی در نی ریز را باید در منطقه اجرا نمایند و این از مهمترین دغدغه های مردم فهیم و شریف شهرستان نی ریزاست  . 

بی تردید مدیران فولاد غدیر نی‌ریز لازم است در زمینه گزینش نیروهای جدید متناسب با وضعیت پیشرفت پروژه  و نزدیک شدن به آغاز انتخاب پذیرفته شدگان  شفاف‌سازی بیشتری انجام دهند وصد البته به استقبال پیشنهادات منتقدین  منصف و دلسوز شهرستان بروند ، ولی فراموش نکنیم که اختلافات و رقابت‌های سیاسی نباید دستاویزی برای نادیده گرفتن ثمرات حضور صنایع بزرگ و منافع اقتصادی و اجتماعی حاصل از آن شود به نوعی که فضا برای حضور سایر صنایع بزرگ در آینده سخت و دشوار گردد . 

شاید لازم باشد کمی به عقب بازگردیم و منصفانه بیاد بیاوریم زمانی که این کارخانه در شهرستان نی‌ریز وجود نداشت با چه مسائلی روبرو بودیم و امروز حضور این صنعت در منطقه چه اثراتی بر زندگی و اقتصاد مردم داشته است. 

پس بهتر است برای اتمام حجت با برخی افراد  که منافع مردم برایشان آخرین اولویت است گفت  بجای سهم خواهی، در راستای حق خواهی، از خود بپرسید شما برای بهبود شرایط شهرستان به نوبه خود چه کرده‌اید؟



نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین