«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 21:41 - 2024 April 18
کد خبر: ۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
اجرای مقررات فرآیندی است که در آن با استفاده از عکس های هوایی سال ۴۶ ، وضعیت فعلی اراضی ، پلاک کوبی ها و سوابق ثبتی ، نظر جنگلدار (رییس منابع طبیعی) و کارشناسان ممیز و سن و نوع درختان و تصرفات اراضی یک پلاک به صورت ملی ( متعلق به دولت) و مستثنیات ( متعلق به مردم) تفکیک میشوند. کوه های قبله نی ریز که بیشترین تراکم انجیرستانهای شهرستان و شاید استان را یعنی حدود به ۳۰۰۰ انجیرستان را در بیش از ۷۰۰۰ هزار هکتار مساحت خود جای داده اند با پیگیری های صورت پذیرفته از سوی نماینده محترم مجلس ، جلسات برگزار شده ایشان با مدیرکل منابع طبیعی وقت در استان و همچنین جلسات نماینده محترم در تهران با مسئولین مربوطه و تلاش‌ها و پیگیری های توسط اداره منابع طبیعی نی ریز اجرای مقررات گردید (ماده 2و 56 قانون حفاظت از منابع طبیعي) و آگهي اعلام ملي کوههای قبله صادر شد.
 
 حامد جمالی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نی ریز افزود این منطقه که اصلی ترین محل ارتزاق مردم شهرستان است به دلیل وسعت زیاد ، پس از بازدیدهای میدانی و پهبادی صورت پذیرفته به سه پلاک تارم شرقی و تارم غربی و بیدبخون تقسیم و نقشه برداری و اراضی ملی و مستثنیات آن مشخص گردید. این پلاک ها مناطق ارتفاعات تاجو ، زنجیرو ، دارگ ، کوه سرخ ، اربو ، تارم ، تم تورات ، بیدبخون و ... را شامل میشوند.

مهندس ایمان دمیری از مهمترین مشکلات پیش روی این موضوع که سالها انجام آن را سخت کرده بود ، مساحت زیاد و کیفیت پایین عکس های هوایی آن مناطق عنوان کرد که باعث میشد اکثر مناطق به نظر ملی برسد که باعث تضییع حقوق بسیاری از مالکان میشد. 

رییس اداره منابع طبیعی ، ضمن تشکر از مکاتبات متعدد و جلسات برگزار شده از سوی دکتر طهماسبی با مدیرکل منابع طبیعی با محوریت موضوع فوق افزود هر ساله مشکلات و تقابلات زیادی جهت اخذ سند ، برقرسانی ، ساخت اتاقک و آب انبار ، تسطیح و تراس بندی اراضی ، ورود ماشین آلات سنگین ، اخذ تسهیلات و .... بین مالکان و منابع طبیعی در مناطق فوق بوجود می آمد که انشالله مرتفع خواهد شد.

لازم به ذکر است اگهی اعلام پلاک کوههای قبله(تارم شرقی و غربی و بیدبخون ) در روزنامه های رسمی منتشر و در صورتی که اشخاص نسبت به ان اعتراض داشته باشند میتوانند پس از شش ماه از صدور اگهی ، اعتراض خود را در مهلت مقرر اعلام تا اعتراضات رسیدگی گردد.

بدین ترتیب دغدغه اصلی مالکان این مناطق که اخذ سند جهت بهره مندی از خدمات و مزایای کشاورزی بوده برطرف می گردد.
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین