«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 13:54 - 2024 March 28
کد خبر: ۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز ظرفیت اسمی مجتمع فولاد نی‌ریز را ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: البته میزان تولید به ۸۷۰ هزار تن نیز رسیده است و اگر مشکلات زیرساختی برق و گاز وجود نداشته باشد به طور حتم می‌توان اهداف بالاتر را نیز محقق کرد، اما با وجود همه مشکلات بر روی مرز اسمی تولید خود پایدار مانده‌ایم.

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفتگو با نبض بازار اظهار کرد: مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال گذشته با وجود مشکلاتی که صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد با آن روبه‌رو بوده است و فراز و فرود‌هایی که جامعه صنعت فولاد کشور داشته توانسته است هدفگذاری‌های صورت‌گرفته در این سال را محقق کند.



وی ادامه داد: پروژه فولادسازی در این مجتمع از سرعت بسیار خوبی برخوردار بوده است و ما را به اهداف خود که بهره‌برداری از کارخانه فولادسازی در نیمه اول ۱۴۰۱ است، نزدیک کرده است. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ این برنامه سرعت قابل توجهی داشته است.


مصطفی‌پور با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف حائز اهمیت این مجتمع در سال گذشته، احداث واحد گندله‌سازی بوده است، گفت: این هدف سال‌ها معطل مانده بود و با تلاش‌های صورت‌گرفته در همه ارکان مجموعه سهامداران در اسفند سال گذشته عملیات احداث آغاز شد و در مسیر فعالیت ساخت قرار گرفت.


وی ادامه داد: اقدامات زیرساختی و زیربنایی نیز برای این مجموعه در سال گذشته اجرایی شد که از جمله آن‌ها طرح‌های داخلی شرکت، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، افزایش نیروی انسانی، ساخت مجمع فرهنگی و ورزشی در شهر نی‌ریز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، انجام اقدامات لازم برای تامین آب پایدار، بهر‌ه‌مندی از خط انتقال آب خلیج‌فارس و استفاده از منشاء آب پایدار بوده است.


راه‌اندازی کارخانه فولادسازی در سال جاری


وی درباره هدفگذاری‌های صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های آتی این مجتمع نیز اظهار کرد: باوجود مشکلاتی که در داخل کشور اعم از ترخیص کالا و تاخیر در حمل از کشوری مانند چین، به دلیل تمدید محدویت‌های کرونایی و قرنطینه وجود داشته است همچنان باقوت در حال فعالیت هستیم و تلاش می‌کنیم تا کارخانه فولادسازی امسال راه‌اندازی شود.


مصطفی‌پور با بیان اینکه برای جذب نفرات در واحد فولادسازی آزمون استخدامی برگزار شده است، تصریح کرد: نتایج اولیه این آزمون انجام شده است و در مرحله انجام مصاحبه‌های تخصصی هستند و با توجه به مشاغل تخصصی پذیرفته‌شدگان وارد فاز آموزش شده و پس از آن وارد کارخانه و فرآیند جذب شرکت خواهند شد.


وی ادامه داد: همچنین در سال جاری فعالیت کارخانه گندله‌سازی سرعت خواهد گرفت و ساخت کارخانه آهک نیز در دستور کار است که مناقصه آن برگزار شده و امسال حتما وارد فاز اجرایی خواهد شد.


مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با اشاره به مشکلات ناشی از قطع برق و گاز در سال گذشته، اظهار کرد: این مشکلات و برنامه قطع برق و گاز در سال جدید نیز ادامه دارد و مطابق با برنامه‌ای که از طرف شرکت‌های دولتی اعلام شده است، قطع برق از تیر تا شهریور سال جاری وجود دارد که به طور قطع بر صنایع و از جمله صنایع فولاد، تاثیرات منفی خواهد داشت.


وی اظهار کرد: سال گذشته قطع برق کارخانجات فولادی را وارد فاز تعطیلی کرد و تامین خوراک آن‌ها را دچار وقفه کرد، از آنجا که تامین خوراک آن‌ها از واحد‌های ما تامین می‌شود، بر تولید و فروش محصولات ما تاثیرات منفی به دنبال دارد، اما نمی‌توان درصد دقیق کاهش میزان تولید را اعلام کرد.


مصطفی‌پور عنوان کرد: در ایام زمستان قطع گاز مشکلات زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد و باید گفت گاز تنها انرژی مولد نبوده و خوراک نیز محسوب می‌شود. همه صنایع قطعی گاز را در سال گذشته تجربه کردند، البته در فولاد نی‌ریز با تعاملاتی که با مسئولان صورت گرفته قطعی گاز به حداقل رسید.


ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزارتنی مجمتع فولاد نی‌ریز


وی ظرفیت اسمی مجتمع فولاد نی‌ریز را ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: البته میزان تولید به ۸۷۰ هزار تن نیز رسیده است و اگر مشکلات زیرساختی برق و گاز وجود نداشته باشد به طور حتم می‌توان اهداف بالاتر را نیز محقق کرد، اما با وجود همه مشکلات بر روی مرز اسمی تولید خود پایدار مانده‌ایم.


برنامه افزایش ظرفیت تولید در آهن اسفنجی


مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز درباره برنامه افزایش ظرفیت تولید، اظهار کرد: برنامه افزایش ظرفیت تولید در دستور کار است که نیازمند دانش فنی، امکانات نرم و سخت‌افزاری است تا برنامه افزایش ظرفیت تولید در آهن اسفنجی عملیاتی شود و اگرچه زمان‌بر است، اما اجرایی خواهد شد.


وی درباره برنامه کاهش مصرف آب و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز تولید در این واحد اظهار کرد: ما در این زمینه پیشرو هستیم و مطابق گزارش‌هایی که به صورت دوره‌ای به مجموعه ملی فولاد و ایمیدرو اعلام می‌شود تا در مجموعه صنعت مورد بهره‌برداری قرار بگیرد ما در زمینه تکنولوژی تولید بهره‌ور هستیم. در حوزه مصرف آب و برق بهره‌وری قابل توجهی در مجتمع فولاد غدیر وجود دارد و مطابق با استانداردها، کنترل‌ها و پایش‌های مرحله به مرحله‌ای انجام می‌شود تا خارج از قاعده عمل نشود.


مشکلات تامین مواد اولیه صنایع فولادی از ۳ تا ۱۰ سال آینده


مصطفی‌پور درباره تامین مواد اولیه و نگرانی‌هایی که صنعت فولاد کشور در این زمینه دارد، عنوان کرد: در بحث تامین مواد اولیه مشکلات زیادی در کشور وجود دارد که از سه تا ۱۰ سال آینده شدت خواهد گرفت. دلیل نیز آن است که ابتدای زنجیره فولاد به فراموشی سپرده شده و ارزش زنجیره که همانا اکتشاف و استخراج است به حداقل رسیده و ایجاد ارزش افزوده در انتهای زنجیره متمرکز شده است. ضمن آنکه اقدام حاکمیتی قابل توجهی در حوزه پیدایش و اکتشافات معدنی نیز به صورت جدی صورت نگرفته است.


وی ادامه داد: بستر‌های مناسبی در کشور وجود دارد که اگر اقداماتی در این زمینه انجام شود و ضمن شناسایی معادن و اکتشاف، کار استخراج نیز آغاز شود به طور حتم در آینده با معضل رو به رو نخواهیم بود، اما اگر با شرایطی که اکنون وجود دارد ادامه مسیر صورت گیرد، مجموعه‌های فولادی به واسطه خوراک دچار مشکل خواهند شد و این شرایط بهره‌وری و سوددهی را کاهش داده و وابستگی به واردات گریزناپذیر خواهد بود.


مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز اظهار کرد: سنگ آهن و کنستانتره مواد اولیه‌ای است که در صورت ادامه روند کنونی نیازمند واردات خواهد بود که کار مناسبی نبوده و از توجیه اقتصادی نیز برخوردار نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نیاز بالای سرمایه‌گذاری در اکتشاف و استخراج سازمان‌های بالادستی مانند ایمیدرو باید در این بحث ورود کنند، ادامه داد: خیر. اکنون شرکت‌های بخش خصوصی متعددی برای ورود به حوزه اکتشاف و استخراج اعلام آمادگی کرده‌اند و آماده هستند که وارد این بحث شوند و ایمیدرو نیز با توجه به بحث هدایت‌گری که دارد باید صلاحیت شرکت‌ها و تشخیص توانمندی آن‌ها را بسنجد.
مصطفی‌پور خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز نیز در صورت معرفی معدن مناسب این آمادگی را دارد که در حوزه استخراج مواد اولیه وارد فعالیت شود.


مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز درباره برنامه صادرات نیز عنوان کرد: باید اجازه داد که زمینه صادرات از کشور مهیا باشد. اکنون در مقطعی از زمان هستیم که به فرموده مقام معظم رهبری باید سایر درآمد‌ها از جمله درآمد‌های معدنی، جایگزین درآمد نفت شود و هر چه محصولات میانی آمادگی صادرات داشته باشند، بستر هم برای تولیدکنندگان و هم بازار‌های بین‌المللی آماده‌تر خواهد بود.

ارایه تقاضای خرید محصولات فولاد غدیر


مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با اشاره به اینکه صادرات از این مجتمع هنوز آغاز نشده است، تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد که چنانچه زیرساخت‌ها فراهم باشد در صادرات نیز فعالیت‌هایی انجام شود و تقاضا‌هایی نیز برای خرید از سوی سایر کشور‌ها ارایه شده است.


وی درباره انتقادات مطرح به نحوه عرضه محصولات فولادی در بورس خاطرنشان کرد: از زمانی که وزارت صمت رسما ضرورت عرضه محصولات فولادی در بورس را اعلام کرد تولیدات مجتمع فولاد نی‌ریز در بورس عرضه می‌شود و به طور ثابت تنها شرکتی هستیم که هر هفته در بورس حضور داشته‌ایم.


مصطفی‌پور درباره انتقاداتی که به بازارسازی و عرضه غیرشفاف محصولات فولادی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: عرضه محصولات در بورس کالای کشور از شفافیت لازم برخوردار است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین