«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13:53 - 2024 April 25
کد خبر: ۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی نهم دی ماه ١٣٨٨ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید . حماسه نهم دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید.
روز نهم دی در واقع روز نه گفتن ملت ایران به سران فتنه و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت مجدد مردم با آرمان های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. مردم در این روز، تیر خلاص را به سران فتنه شلیک و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند.در روز نهم دی ماه ١٣٨٨، مشروعیت سیاسی نظام اسلامی ایران بار دیگر با حضور خودجوش ده ها میلیونی مردم در تهران و تمامی شهرهای دیگر کشور به جهانیان اعلام گردید.
نهم دی ماه نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مؤمن، بابصیرت و غیرتمندِ ایران در این حماسه باشکوه، به چنان مقامی نشست که به فرموده مقام معظّم رهبری: «اگر صدها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است.حماسه ای که محاسبات دشمن را به هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه ریزی عده ای اقلیت در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود اما در این روز حماسی یک بار دیگر امّت اسلامی  با بصیرت عمل کرد و دشمنان نظام مأیوس شدند.»نهم دی روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند که این جمله حضرت امام (ره) را که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد» به خوبی در عمل به آن معتقد و پایبند هستند. نهم دی ماه ١٣٨٨ جشن بلوغ فکری و شخصیتی نظام اسلامی بود.
و در نهایت باید گفت نهم دیماه ، عرق شرم امت را در طول تاریخ به خاطر بی بصیرتی در ماجرای سقیفه پاک کرد.
اما نگاهی بیاندازیم به علل و چرایی این موضوع!
در کتاب پرمغز و معنی صحیفه سجادیه، دعای چهل و نهم در دفع شرّ و نیرنگ دشمنان؛ تصویری زیبا از زمینه‌های شکل‌گیری فتنه و ترفندهای فتنه گران و روش‌های مقابله با آن آمده است.امام سجاد علیه‌السلام، در اولین فراز از دعا به ریشه‌های اصلی و زمینه‌های حقیقی بروز فتنه و گرفتاری‌های جامعه اسلامی می‌پردازد:

۱.انحراف از هدایت الهی که موجب جهالت و سرگشتگی و حیرت فرد و جامعه است.

۲.مقاومت در برابر هدایت و سخن حق که نتیجه دنیاخواهی و خودپرستی و منفعت‌طلبی است.

۳.ناشکری نعمات زیبا و بیکران الهی؛ چون رسالت و ولایت و حاکمیت دینی

۴.تزلزل و عهدشکنی؛ که نقطه آغاز بروز فتنه‌هاست.
مقام معظّم رهبری هم یکی از عوامل مهم ایجاد فتنه را دنیاطلبی می داند. ایشان با تمسک به کلام حضرت سجاد(ع) در تعیین زمینه های فتنه انگیزی به دنیاطلبی و خطرهای آن اشاره می کند و یکی از خطرهای بزرگ جامعه را در دنیاطلبی خواصی می داند که وظیفه هدایت و امنیت جامعه را به عهده دارند. به تعبیر ایشان فتنه  های سیاسی و اجتماعی، در عرصه دل انسان ریشه دارد که تمامی ندارد.(بیانات رهبر معظّم انقلاب در اولین دیدار با نمایندگان مجلس هشتم، 21/3/1387)

یکی دیگر از عوامل ایجاد زمینه های فتنه، نافرمانی و عصیان در مقابل رهبری اسلامی است. اگر جامعه اسلامی شکرگزار نعمت ولایت الهی باشد و ولایت مداری پیشه کنند، زمینه های فتنه و بحران اجتماعی از میان خواهد رفت. حال با نگاهی کوتاه و گذرا اما وسیع و جامع می توان گفت که حماسه ی حضور مردم در دیماه ١٣٨٨ دستاوردهای زیر را به ارمغان آورد.
١-طرفداری مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و رهبری یکی از دستاوردهای مهم حضور حماسی ملّت ایران در راهپیمایی روز 9 دی ماه بود. آیت الله مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص می گوید: «بالاترین پیام این حماسه این بود که مردم، طرفدار نظام و اسلام بوده و دشمنان هرگز تصور نکنند مردم از انقلاب، نظام و ولایت فقیه دلسرد شده اند.
٢-از دیگر دستاوردهای حماسه نهم دی ماه می توان به پشتوانه سازی محکم و استوار این حضور حماسی مردم برای حضور مقتدرانه ایران اسلامی در عرصه بین الملل اشاره کرد. مردم بزرگوار ایران اسلامی در ٩ دی با حرکتی خودجوش و عاشورایی  و برخاسته از تعهد دینی و مکتبی در جهت حمایت از رهبری و ولایت فقیه به میدان آمدند و خشم، نفرت و انزجار خودشان را از فتنه گران و کسانی که زمینه ساز توطئه دشمنان این سرزمین بودند، به نمایش گذاشتند و وفاداری از آرمانهای انقلاب و ولایت فقیه را اعلام کردند.
و در پایان باید بگوییم حماسه نهم دیماه، روایتی عالمانه از پیوند عاشورایی بسیج با رهبر امت بود.
و من ا.. التوفیق و علیهم التکلان.
میثم شکری_ استاد دانشگاه
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین