«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 09:25 - 2024 March 29
کد خبر: ۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
ویژگی‌ها و شاخص‌های متمایز حماسه نهم دی ماه:معرفت دینی ، بصیرت سیاسی ، دشمن شناسی و وفاداری ملت به اسلام، امام و رهبری

ویژگی های کلیدی حمایه نهم دی ماه/ چگونه انتخابات «بهانه» مي شود تا «اصل نظام» نشانه و هدف قرار بگيرد؟!

 

رهبر معظم انقلاب در فرمایش گهربار فرمودند: روزهاي سال، به طور طبيعي و به خودي خود همه مثل همند؛ اين انسانها هستند، اين اراده ها و مجاهدتهاست كه يك روزي را از ميان روزهاي ديگر برميكشد و آن را مشخص ميكند، متمايز ميكند، متفاوت ميكند و مثل يك پرچمي نگه ميدارد تا راهنماي ديگران باشد.

یکی از این روزهای واقعا به یادماندنی و متمایز که به تعبیر قرآن کریم از مصادیق و ذکرهم بایام الله است، همین حماسه نهم دی ماه است.


اما واقعا نهم دی ماه دارای چه شاخصه‌ها و ویژگی ‌هایی بود که به فرمایش رهبری عظیم‌الشان ، آن را از دیگر ایام متمایز و برجسته کرد.

برای پاسخ به این سئوال باید یک واکاوی و دقت و بررسی نسبت به وقایع سال 88 داشته باشیم. وقایعی که کشور را با یک فتنه مواجه کرد.

متاسفانه برخي از بازيگران داخلي انتخابات، يعني بعضي از نامزدها و حاميان آنها، با اجراي سناريوهاي پيش از انتخابات و اعتراض به نتيجه انتخابات و همچنين اصرار بر ابطال انتخابات و اردوکشي هاي خياباني و اغتشاشات، بستري را فراهم کردند تا دشمن براي اجراي برنامه‌ها و اهداف خود اميدوار شود!
چه نسبتي ميان سناريوهايي است که پيش و پس از انتخابات ايران اجرا شد با آنچه که آمريکایی‌ها در برخي از کشورها با عنوان «انقلاب‌هاي رنگي» و يا «انقلاب‌هاي مخملي» راه اندازی و مدیریت کرده بودند؟ جالب است که همه آنها در بستر انتخابات پياده شده و به براندازي نظام سياسي و جابجايي قدرت ختم گرديده‌اند.


چرا با وجود نشانه‌هاي دخالت بيگانگان، بازيگران داخلي، تدابير رهبري و راهکارهاي قانوني را ناديده گرفتند و بستر را براي فعاليت دشمن و سفارتخانه‌هاي دول اروپايي در دامن زدن به فتنه فراهم کردند و برخي از کشورهاي عربي منطقه را هم در اين زمينه به طمع مي اندازند؟!


چه شد که همه معارضان و مخالفان نظام داخل و خارج کشور، از انجمن پادشاهي و سلطنت طلبان، گروهک هاي ضدانقلاب و منافقين، احساس کردند فرصتي براي آنها فراهم شده تا ناکامي‌هاي سي ساله خود را جبران کنند و نيروهاي خود را به ميدان مي فرستند تا از نظام و ملت ايران انتقام بگيرند؟!
 پاسخ همه این پرسش‌ها این نکته و این هدف اصلی دشمن است که انتخابات را بهانه کند تا اصل نظام را نشانه بگیرد و این نظام شکوهمند را ساقط کند.

 

ویژگی‌ها و شاخص‌های متمایز حماسه نهم دی ماه:


الف: معرفت دینی ملت ایران:

يکي از مهم‌ترين مشخصه‌هاي حماسه 9 دي در اين زمينه، معرفت ديني ملت ايران است. 9 دي، تجلي ايمان و اعتقاد مردم به ارزش‌هاي ديني و حراست از دستاورهايي بود که با اين ارزش‌ها پيوند خورده است. اين حماسه با حرکت خودجوش مردم در اعتراض به حماقت فتنه گران در 6 دي ماه رقم خورد. دشمنان در اين روز با يورش به نمادهاي عاشورا و محرم نشان دادند که همه باورهاي اعتقادي ملت ايران و هويت نظام را هدف گرفته‌اند. ملتي که درس زندگي را از مکتب عاشورا دارد و با محرم و صفر، انقلاب اسلامي را به پيروزي رسانده است. با آموزه‌هاي همين مکتب، نظام و ساختارهاي آن را مستقر کرده است، طبيعي بود که به اين ماجراجويي واکنش مناسب نشان دهد. از اين‌رو، با حماسه 9 دي، زنگ پايان اين فتنه را نواخت و مسير تکاملي انقلاب و نظام را هموار کرد.

9 ) بصیرت سیاسی ملت ایران:


شاخصه مهم ديگر حماسه 9 دي، بصيرت سياسي ملت ايران است. پس از بيانات رهبر نقلاب در خطبه‌هاي نماز جمعه تاريخي 29 خرداد، صف‌بندي ها، شفاف‌تر شد و به تدريج بسياري از هواداران نامزدهاي معترض هم صف خود را از معترضان و اغتشاش گران جدا کردند. به گونه‌اي که در فراخوان‌هاي بعدي براي اعتراضات خياباني، ديگر از آن جمعيت انبوه 25 خرداد و نظاير آن خبري نشد و تجمعات اعتراضي به صورت محدود و پراکنده برگزاري مي شد.
مردم، شاهد بودند که يک مطالبه اي که مسير قانوني دارد، از بستر غيرقاني دنبال مي‌شود، قدرتهاي بزرگ و کوچک اکنون به طور آشکار در کنار جريان فتنه و آشوب قرار گرفته اند، مردم بي‌گناه، آماج حمله آشوبگران قرار مي‌گيرند و کشته و مصدوم مي‌شوند، مراکز دولتي و خصوص و اموال عمومي تخريب مي شود و حتي مساجد و مکان هاي مذهبي هم به آتش کشيده مي‌شود، ناامني و هرج و مرج در حال فراگير شدن است و همه اقشار مردم آسيب مي‌بينند. حرمت‌شکني در ابعاد مختلف از سوي آشوبگران انجام شد و اين حرمت شکني‌ها در سايه سکوت نامزدهاي معترض انتخابات و حاميان آنها ادامه پيدا مي‌کند.

ج) دشمن شناسی ملت:
دشمن شناسي و ايستادگي در برابر فتنه و تهديد، ويژگي ديگر 9 دي است. ملت ايران از آغاز پيروزي انقلاب و استقرار نظام، با توطئه هاي زيادي مواجه شد و برخي از آنها مختصات فتنه را داشتند. در همه اين وقايع، با درک درست از دشمن و تحليل درست از تهديدات، در سايه تدابير امام و رهبري، از آنها عبور کرد. البته هزينه‌هاي زيادي متحمل شد، اما درس‌ها و تجربيات ارزشمند کسب کرد که ضريب هوشمندي اين ملت را افزايش داد. 9 دي تجلي دوباره همين ويژگي و درسها و تجربيات آموخته شده بود.

د) وفاداری به اسلام ، امام و رهبری:
شاخصه ديگر 9 دي، اصل وفاداري است. وفاداري مردم به اسلام، به گفتمان انقلاب، به امام خميني و راه آن بزرگوار، به قانون اساسي و اصول مترقي آن، پايبندي به عهدي که با امام خود براي پشتياني از ولايت فقيه و دفاع از ارزش هاي و دستاوردهاي انقلاب بسته بود.

ذ) نهم دی ماه تجلی بارز دوباره وحدت و انسجام ملی:
يکي ديگر از وجوه بارز نهم دي ماه، تجلي دوباره وحدت و انسجام ملي بود. همه اقشار ملت آمده بودند. حتي کساني که به نامزدهاي معترض هم دلبستگي‌هايي داشتند و يا به آنها راي داده بودند، در اين حماسه حاضر شدند و از فتنه و فتنه گران بيزاري جستند. اين ويژگي، درس و تجربه انقلاب اسلامي بود که در پيروزي و استمرار آن نقش اساسي داشته است. همان کليد واژه اي که معمار کبير انقلاب در فرازي از وصيت نامه سياسي الهي خود آن را يکي از دو «رمز پيروزي» و بقاي انقلاب دانسته و مردم و نسلهاي آينده را به آن توصيه نمود.

مهدی جلالیان -سردبیر پایگاه خبری تحلیلی نای ذی خبر
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین