«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 05:04 - 2024 April 20
کد خبر: ۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲

 

روز 24 آبان ماه در تقویم رسمی کشور به روز کتاب ، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است.


متأسفانه فرهنگ مطالعه و استفاده از کتاب در بین مردم ما بسیار کم رنگ شده و استفاده از فضای مجازی و گذراندن اوقات در گروه ها و کانال های مجازی، وقت بسیاری را به خود اختصاص می دهد.

آنچه اهمیت استفاده از کتاب و مطالعه را بیشتر برای ما آشکار می سازد آن است که معجزه جاودانه رسول گرامی اسلام (ص) که باید مورد استفاده همگان قرار گیرد، در قالب کتاب در اختیار ما قرار گرفته است.

برحسب تجربه باید این مطلب را پذیرفت که فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب جهت نیل به این مقصود که مردم ما به کتاب به عنوان یکی از کالاهای اصلی در سبد کالای خانوار توجه داشته باشند ، کاری است که به همت همگانی و همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلفی از جمله صدا و سیما ، مراکز آموزش عالی ، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و اجتماعی محقق خواهد شد.

بی تردید نقش نهاد خانواده در شکل گیری فرهنگ مطالعه در بین فرزندان یک نقش انکارناپذیر است و اختصاص زمانی خاص در خانواده و نامگذاری آن به ساعت مطالعه یا ساعت کتاب ولو این که این ساعت و دقائق ، برای شروع بسیار کوتاه و در حد 10 الی 15 دقیقه باشد یک امر ضروری و حیاتی به نظر می رسد که باید با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و اختصاص برنامه هایی خاص از طریق رسانه ملی جهت نامگذاری ساعت کتاب و مطالعه در خانواده و تبلیغ آن در شبکه های مختلف اقدام شود.

بستر مناسب دیگری که می توان از آن نهایت استفاده را برد و در حقیق تهدید را تبدیل به فرصت کرد، استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های فضای مجازی است. گرایش و تمایل اکثریت مردم به فضای مجازی یک حقیقت انکارناپذیر است و باید از این فرصت جهت گرایش مردم به مطالعه و خواندن کتاب آن هم با معرفی کتاب های مفید و مؤثر و البته کوتاه برای شروع اقدام کرد.

تشکیل گروه ها و کانال های مجازی تحت عناوین: معرفی کتاب، دقائقی اندک برای مطالعه ، بخوانیم و بدانیم و ... می تواند به گسترش ، توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی کند .

ترویج فرهنگ نذر کتاب ، تشویق نوجوانان به راه اندازی کتابخانه های خانوادگی ،احداث کتابخانه در مناطق  محروم ، راه اندازی کتابخانه سیّار در بخش ها و محلّات ، برگزاری مسابقات کتابخوانی و تشویق فعالان عرصه کتابخوانی و کتابداری در طول سال از جمله اقداماتی است که می شود جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مورد استفاده قرار داد.

در سالهای گذشته شاهد اقداماتی از سوی برخی نهادها از جمله بانک ها و شهرداری با ایجاد ایستگاه مطالعه در محل شعبات بانکی یا در ایستگاه ها و سرویس های حمل و نقل عمومی بودیم که این حرکت فرهنگی مناسب گرچه با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نشده بود امّا تدوام آن می تواند مؤثر و سازنده باشد. به هر حال جهت توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه ، چاره ای جز استفاده از همه ظرفیت ها را نداریم و یادمان باشد تمام جوامع توسعه یافته و در حال توسعه به امر مطالعه و تحقیقات توجه و اهمیت می دهند و برای پیشرفت و توسعه، راهکاری جز مطالعه ، تحقیق و پژوهش نمی توان یافت.

 

مهدی جلالیان
منبع: تولیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین