«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 04:11 - 2024 April 20
کد خبر: ۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس:

۳۱ شهریور ماه هر سال، یادآور خاطرات جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس برای مردم ایران است. جنگی که مثل همه جنگ ها، خرابی و خسارت فراوانی برای طرفین به همراه داشت. با این وجود خاطره دفاع مقدس به عنوان یک خاطره بد و منفی در ذهن ها باقی نماند و به عنوان یک خاطره غرورآفرین، مثبت و امید بخش به شمار آمد، چرا که پر از صحنه های زیبا از اوج فرهنگ ایثار و شهادت بود.

جنگی که عامل اجرایش یکی از پست ترین افراد قرن بود، حامیانش جنایتکارترین و مستکبر ترین های قرن بودند و علیه ملتی شکل گرفت که بعد از قرن ها مظلومیت و عقب ماندگی، تنها جرمش این بود که تصمیم گرفته بود از زیر بار ظلم، ذلت و خفقان خارج شده و روی پای خود بایستد.

با آغاز یک طرفه جنگ توسط رژیم بعث عراق، رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) فرمودند:
« دیوانه ای آمده و سنگی انداخته و رفته و جای نگرانی نیست... ما چنان به صدام و حزب بعث عراق سیلی بزنیم که دیگر نتواند از جا بلند شود.»
این جملات بیان گر عظمت ملت ایران و انقلابشان و حقارت دشمنان اسلام بود و فلسفه آغاز جنگ و نحوه مواجهه مردم با این موضوع را برای مردم مشخص ساخت.

با آغاز جنگ، مردم ایران از جای جای نقاط کشور به سمت مناطق اشغالی و درگیر جنگ شتافته و همچون فردی که قسمتی از خانه اش مورد هجوم قرار گرفته، با بذل جان و مال خویش به کمک هم وطنان مرزنشین شتافتند و با شهادت هریک از رزمندگان، مادران و خواهران سرزمین ایران همچون مادری که فرزند خود را از دست دهد، به اظهار ارادت و احترام پرداختند. 

مردم نی ریز نیز همگام با سایر مردم کشور در دفاع مقدس نقشی پررنگ ایفا نمودند و از همان ابتدای دفاع مقدس تا عملیات شکست حصر آبادان، عملیات فتح المبین، عملیات بیت المقدس، عملیات والفجر ۸، عملیات کربلای۵ و پاتک ۴ خردادماه ۶۷ شلمچه نیروهای اعزامی از شهرستان نی ریز، حضوری پررنگ و حماسی داشته و در کنار اعزام نیرو، سیل کمک های مردمی نیز همواره به سوی جبهه ها روان بود.

اوج حضور رزمندگان نی ریزی در دفاع مقدس را می توان حضور در عملیات غرورآفرین والفجر۸ دانست که رزمندگان شهرستان عمدتا در قالب گردان کمیل لشکر ۳۳ المهدی (عج) سازماندهی شده و ضمن حضور و اجرای ماموریت در مرحله دوم عملیات، ۵۴ تن از بهترین فرزندان این شهرستان در این عملیات به شهادت رسیدند و به پاس همین مجاهدت و حضور احترام آمیز، سالروز عملیات والفجر ۸ به نام روز شهرستان نی ریز نام گذاری شده است.

آری ملت ایران، به دنبال جنگ، خون ریزی و کشورگشایی نبود اما با مشاهده حملات دیوانه وار دشمن، راه مقاومت و جنگ را برگزیدند و شعار جنگ جنگ تا پیروزی را سر داده و بعد از ۸ سال مقاومت جانانه، دشمنان انقلاب و اسلام را سر جای خویش نشانده و از کرده خود پشیمان ساختند؛ به همین دلیل هر ساله از سالروز حمله عراق به ایران، گرامی داشت هفته دفاع مقدس در سراسر کشور برگزار می گردد تا یاد و خاطره شهدای عزیز و فرهنگ غنی آن زمان زنده شود.
علیرضا تقدیری _ مسئول بسیج دانشجویی شهرستان نی ریز
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین