«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 02:04 - 2024 March 29
کد خبر: ۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
تدبیری ماندگار در توانمندسازی بانوان فرهنگی سرپرست خانوار

 سازمان های مردم نهاد، کمک بزرگی برای نهاد های دولتی جهت رسیدن به اهداف و ارتقای سطح کیفی فعالیت های آنها می‌باشند.

مسائل و مشکلاتی مثل نداشتن امنیت اقتصادی، وضعیت نامطلوب زندگی، تحصیلات بالا، فشار نقش‌های شغلی و خانوادگی، وضعیت نامطلوب سلامت جسمانی، سلامت روانی، امنیت و سلامت اجتماعی، وضعیت نامطلوب سلامت روانی فرزندان، طرد اجتماعی و چالش‌های عملکردی سازمان‌های مسئول از عوامل موثر بر سطح کیفی زندگی زنان شاغل فرهنگی سرپرست خانوار هستند.

موسسه تدبیر فرهنگیان فارس با همت بزرگان تعلیم و تربیت در شیراز تاسیس شد و با بهره‌گیری از تجارب همکاران فرهنگی و کارشناسان متخصص آموزشی در زمینه توانمندسازی زنان همچنین مشاوره حقوقی و برنامه های انگیزه بخش، فعالیت های شایانی را برای اولین بار در کشور، به فرهنگیان بانوی سرپرست خانواده ارائه داده است.

مدیرعامل موسسه تدبیر در معرفی این سمن به خبرنگار فارس می گوید: در سال ۱۳۹۳ با مراجعه زیاد همکاران و زنان سرپرست خانواده دارای مشکلات متعدد به اداره کل، این سمن با همکاری مدیرکل وقت تاسیس شد.

حسین علی اسماعیل نژاد شیرازی ادامه می‌دهد: در ابتدا با راهکارهایی همچون ایجاد و به روزرسانی منظم بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار برای تدوین برنامه‌ها، در نظر گرفتن تفاوت‌های زنان مخاطب بر اساس شاخص‌های علت سرپرستی، سن، تحصیلات، پایه و مقطع تدریس، پایگاه اقتصادی اجتماعی، قومیت، فرهنگ و منطقه جغرافیایی در برنامه ریزی‌ها، اصلاح شیوه شناسایی با رویکرد حفظ عزت و کرامت افراد پرداخته شد و برای بهبود کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت انجام شد.

وی بیان می‌کند: همچنین با ایجاد کارگروه‌های مختلف و استفاده از افراد با سابقه درخشان فرهنگی و اجتماعی، در راستای افزایش آگاهی در زمینه بهداشت و سلامت روحی و جسمانی، تامین امنیت غذایی، ترغیب به فعالیت‌های ورزشی، ارائه تسهیلات پزشکی و پیراپزشکی و ارائه آموزش‌های روان‌شناختی و خدمات حقوقی، مشاوره‌ای و مددکاری، راهکارهای افزایش توانمندی جسمانی و روانی زنان سرپرست خانواده تلاشهای بسیاری شکل گرفت.

رئیس هیات مدیره موسسه تدبیر فرهنگیان فارس نیز درباره اهداف و برنامه های این موسسه می‌گوید: رویکرد اصلی موسسه تدبیر توانمندسازی زنان با شرایط خاص است چون معتقدیم زنانی که داناترند، توانمندترند.

زهرا افتخاری می‌افزاید: برای حمایت از این افراد با ارائه خدمات مناسب و توسعه آموزش‌ها و مهارت افزایی‌ها با همکاری و مشارکت سازمانهای دولتی و غیر دولتی شاهد توانمندسازی این افراد هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: اعضای ما در حوزه‌های مختلف دارای مشکلاتی هستند و می‌توان از ظرفیت‌های موجود در فارس، به عنوان یکی از استان‌های سرآمد در ارائه طرح های نو و کارآمد برای خلق طرح‌های نوین و خدمات رسانی بیشتر به آنها بهره گرفت.

رئیس هیات مدیره موسسه تدبیر فرهنگیان فارس اظهار می‌دارد: هم اکنون موسسه 4 هزار عضو فعال دارد که از وام های قرض الحسنه و کلاسهای مهارت آموزی و مشاوره های موسسه بهره می‌برند.

تاثیر موسسه تدبیر در توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار

افتخاری دلایل افزایش بانوان شاغل فرهنگی سرپرست خانواده را چنین‌ بیان می‌کند: افزایش تمایل به تشکیل خانواده‌های تک‌نفره، افزایش نرخ طلاق، ازدواج نکردن مجدد زنان بی‌همسر به دلیل طلاق یا فوت همسر، اعتیاد و مهاجرت سرپرست خانواده و از کارافتادگی مرد در خانواده ها باعث شده که تعداد زنان خودسرپرست افزایش یابد.

وی اضافه می‌کند: زنان سرپرست خانوار، مادرانی با نقش‌های پدرانه هستند که در سطح فردی و اجتماعی با مشکلات و مسائل جدی دست و پنجه نرم می‌کنند که با توان‌افزایی و آموزش در محور های اقتصادی، شغلی، جسمانی، روانی، فرهنگی، اجتماعی، ‌حقوقی، مشاوره خود و فرزندان و نقل و انتقالات سازمانی؛ مشکلات و آسیب‌های زنان سرپرست خانوار را کاهش داد و زندگی آنها را بهبود بخشید و توانمندسازی آنها تاثیر مستقیمی در حل بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی بویژه در بخش آموزش به فرزندان این خطه از سرزمین سراسر فرهنگ و هنر ایفا خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در مورد موسسه تدبیر می گوید: ارزیابی من از خروجی‌های این موسسه و اهداف مهمی که دارد، مثبت است و مطمئنم که به اهداف خود با همکاری آموزش و پرورش و سازمانهای دیگر خواهند رسید.

فرهاد اسماعیلی بیان می کند: با توجه به امکانات موجود در آموزش و پرورش فارس در راستای ارائه خدمات به همکاران فرهنگی عضو موسسه، با این سازمان مردم نهاد همکاری خواهیم کرد.

 با گذشت سال‌ها، موسسه تدبیر توانست بانویی که به هر دلیل از وجود یک مرد در کنار خود محروم بوده است را به یک زن قدرتمند، با قابلیت سرپرست خانواده، نان‌آوری و مدیریت نقش‌های زنانه و مردانه خانه به صورت همزمان تبدیل کند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین